07. Jún 2011
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 30 000,- € Važtiansky kosec. 1931. Olej na plátne. 79 x 100 cm. (90. jarná aukcia, 9. 3. 2010)
26 000,- € Pastier oviec. 1934. Olej na plátne. 100 x 120 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
20 800,- € Bača s ovcami. 1932. Olej na plátne, dublované. 80 x 100 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
20 000,- € Važtianka v zime. 1942. Olej na plátne. 65 x 95 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
17 426,- € Dievča s džbánom (Hanka Brtanová-Dlatošová). 1941. Olej na plátne. 70 x 80 cm. (74. jesenná aukcia. 2. 10. 2007)
Biografia: Jan Hála sa narodil 19. 1. 1890 v Blatnej, zomrel 17. 5. 1959 vo Važci. 1909 súkromná maliarska školu F. Engelmüllera v Prahe, 1910-15 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner). Od 1923 žil ako výtvarník v slobodnom povolaní v podtatranskej dedinke Važec. Z literatúry: Lenko, J.: Jan Hála. Bratislava 1951; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 1977; Abelovský, J.: Jan Hála. Trenčín 2007.
Poradové číslo: | 2 |
Vyvolávacia cena: | 22 000 € |
Konečná cena: | 17 600 € |
Rok: okolo 1942
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 63 x 83 cm
Značené: Značené vpravo dole "J. Hála"
Popis: „Leto vo Važci” je reprezentatívnym dielom Jana Hálu. Hála sa od roku 1931 (po požiari starého Važca) duchovne vracia k mánesovsko-alešovskej tradícii vzývania rodu, kmeňa, národa. Záujem o svojrázny ženský typ povyšuje Hála do maliarskeho (i ľudského) vytrženia nad obrazom pracujúceho človeka na monumentálnom pozadí tatranských brál. Prvým z týchto, zväčša veľkoformátových plátien je Rozsievač (1938) a potom nasledujú Ženci (1941), Do poľa (1943), S riečicou (1944), Bielenie plátna (1944), Na priadky (1944), Plenie ľanu (1945), S obedom (1945), Zbieranie zemiakov (1945), Babie leto (1946), Dievča s krčahom (1947), Jarná zem (1947), Dievča s chlebom (1950) a mnohé ďalšie. V každom prípade – práve týmto dielami Hála dokázal príslušnosť k druhej, alternatívnej (nie teda bočnej, ši anachronickej) línii našej modernej žánrovej maľby, plejáde autorov, ktorí sa napokon stali jedinými oprávnenými dedičmi bohúňovského tendenčného romantizmu, věšínovského sentimentu, hanulovského naturalizmu a Augustovho suchého verizmu. Každý z nich (nie zhodou okolností, ale zákonite) – obdobne ako Jan Hála – niekedy na rozhraní dvadsiatych a tridsiatych rokov prekonáva polohu „hotového“ národopisného dokumentu v prospech osobnej, pietistickej metafory Slovenska. Miesto Jana Hálu v týchto súvislostiach možno určiť v tom, že spomedzi „posledných“ romantikov ľudového žánru je zjavom výtvarne najvýraznejším a duchovne najinteresantnejším. To, k čomu dospeli iní viac-menej intuitívnou cestou a často aj v dôsledku nevôle či neschopnosti reagovať na aktuálne umelecké i sociálne podnety doby, vyjadril so suverenitou umelca, vedomého si osudovej dilemy života národa, s ktorým sa bezozvyšku stotožnil.
Zoznam diel autora: