04. Október 2011
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 3 253,00,- EUR Bratislava. 1972. Olej na plátne. 93 x 172 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
2 323,57,- EUR Rodina. 1972. Olej na plátne. 84 x 114 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
1 858,86,- EUR Starosti I. 1934-36. Olej na plátne. 61 x 50 cm. (31. jarná aukcia, 26. 3. 2002)
1 759,28,- EUR Madona z pusty. 1940. Olej na palátne. 45 x 38 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
1 593,31,- EUR Vesliar. Okolo 1965. Olej na plátne. 85 x 55 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006) 1 493,73,- EUR Kytica. Okolo 1940. Olej na plátne. 81,5 x 66 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
1 493,73,- EUR Dom na kopci. Okolo 1970. Olej na plátne. 57 x 66 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
1 360,95,- EUR Kúpajúci sa. 1976. Olejová tempera na plátne. 60 x 55,5 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
1 261,37,- EUR Poplach. 1942. Olej na preglejke. 35 x 27 cm. (34. jesenná aukcia, 1. 10. 2002)
1 228,17,- EUR Akt. Okolo 1935. Tempera na papieri. 42 x 27 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
Biografia: Július Lörincz sa narodil 16. 1. 1910 v Sládkovičove, zomrel 14. 12. 1980 v Bratislave. Študoval na súkromných školách G. Mallého v Bratislave a K. Harmosa v Komárne. 1929-34 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti, Vaszary). Debutoval 1933 na výstave mladých umelcov v budapeštianskom Nemzeti salóne a na pražskej výstave Spolku slovenských umelcov v tomže . 1934-35 pracoval ako redaktor maďarského komunistického denníka Magyar Nap. 1935 sa presťahoval do Bratislavy, v tom istom študijný pobyt v Paríži (zoznámil sa s Picassom), v Belgicku, Holandsku, koncom 1936 opäť v Paríži. Člen Maďarskej vedeckej, literárnej a umeleckej spoločnosti a bratislavského Kunstvereinu. Na rozhraní 1938-39 emigroval do Paríža, koncom 1939 sa usadil v Budapešti, kde bol väznený a pod policajným dozorom tam žil až do 1945. Od 1946 pôsobil v Bratislave. Samostatne vystavoval v Bratislave (1935 s Prohászkom, 1936-1937, Kunstverein). Súborné výstavy mal v Bratislave (1974, 1977-1978, 1980-1981), v Komárne (1972, 1974, 1985), v Budapešti (1973), Dunajskej Strede (1976). Z literatúry: Szíj, R.: Lörinz Gyula. Budapest 1971; Saučin, L.: Dvanásť obrazov Júliusa Lörincza. Bratislava 1980.
Poradové číslo: | 135 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 3 000 € |
Rok: okolo 1935
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 66 x 57 cm
Značené: Značené vpravo hore "Lőrincz"
Ďalšie vlastnosti: Na zadnej strane pečiatka z pozostalostného konania.
Popis: “Opustená” je príznačným dielom zrelej maľby Júliusa Lőrincza. Bol žiakom a po ukončení štúdií i asistentom J. Vaszaryho, ktorý bol bezpochyby progresívnejším maliarom než jeho professor na akadémii, eklektik István Csók. Vaszary ho inšpiroval ku konštruktivistickým nábehom a Lörincz sa dokonca začas podieľal na aktivitách Kassákovho "Munka Kör" (Krúžku práce). Roku 1935 mal spoločne so Štefanom Prohászkom výstavnú premiéru v Bratislave. Vtedy bol už členom Masarykovej akadémie, ktorá mu udelila za výstavu zlatú medailu a štipendium. Využil ho na cestu do Belgicka, Holandska, ale najmä do Paríža. Tu ho osudovo ovplyvnil súdobý hedonistický expresionizmus Pabla Picassa, s ktorým sa i osobne spoznal. Zrejme aj toto spôsobilo, že jeho vtedajšia maľba je podmienená pôžitkárskym vychutnávaním napätí vznikajúcich v problémovom protipostavení expresívnej látky a konštruktívnej formy. Až v druhom pláne sa vynárajú stopy maliarových inštinktívnych tušení, pocitov umelca na pozadí vzbúrenej doby (Upretý, 1934; Samodruhá, 1935; Starosti, okolo 1935; Na pláži, 1936; Bezútešnosť, 1937; Pred búrkou, 1938; Zúfanie, 1938). Už v týchto raných dielach si Lörincz overoval významovú účinnosť neskôr pre neho príznačnej kompozičnej dispozície figúry a priestoru: obrazového spolužitia dramaticky štylizovanej, anonymnej torzovitej figúry a vyprázdneného pozadia jej obrazovej existencie. Znakovosť maliarskeho gesta sa ešte vystupňovala v Lörinczovej vojnovej maľbe budapeštianskeho obdobia rokov 1939--1945 (Vojnová madona, 1939; Bude vojna, 1939; Bezprizorní, 1939; Vojna, 1943; Matka sklonená nad dieťaťom, 1943; Matka s dieťaťom, 1943). V čase keď jeho generační druhovia v Bratislave uctievali nadreálnu poetiku ikonických symbolov kytíc, portrétov a zátiší, Lörinczove dynamicky vystupňované, tvarovo maximálne oprostené obrazy pripomínajú skôr problematiku vtedy najmladšej výtvarnej generácie, hložníkovskej vetvy pokolenia druhej svetovej vojny.
Zoznam diel autora: