Blogy | O falzifikátoch 2. (Galanda)

Zbojníci. Olej na dreve, 39 x 34 cm. Značené vľavo dole „G“

V úvodnom blogu o falzifikátoch som prisľúbil „nekonečný“ seriál venovaný tejto tienistej stránke každodennej práce SOGY. Nedocenil som jedno: falzifikátov sa nám cez ruky premelie toľko, že by som asi nepísal o ničom inom. A to by som naozaj nerád. Takže svoj prísľub korigujem - podrobne sa budem venovať len sofistikovanejším „kúskom“. Tie ostatné si môžete pozrieť na našej stránke v rubrike FOTOGALÉRIA v súbore FALZIFIKÁTY (2008 - ...)

Stratégia „sofistikovaného“ falzifikátora vychádza v zásade z dvoch pravidiel. Ako vzor sa volí konkrétny originál s tým, že falzifikátor vytvorí jeho variantu, alebo repliku. Takýto postup je relatívne jednoduchý, úloha falzifikátora je sťažená len tým, že originál spravidla nemá k dispozícii a preto musí vychádzať z viac či menej kvalitnej reprodukcie. Riziko odhalenia je pritom veľmi veľké: diela významných umelcov sú notoricky známe, opakovane publikované a vystavované. Preto býva výhodnejšie zvoliť menej frekventované dielo (pokiaľ možno nie zo štátneho majetku) a takého umelca, ktorého metóda sa zakladala na variovaní úzkeho repertoáru sujetov (aby „objav“ ďalšej repliky bola zdôvodniteľný inými príkladmi z jeho tvorby). Druhým, častejším (pretože oveľa ťažšie odhaliteľným) prístupom nášho falzifikátora je takzvaná „skladačka“: zo štyroch obrazov sa vyberú komparatívne motívy a stvorí sa tak piate, „originálne“ dielo. Tento postup si už žiada skutočného profíka – falzifikátor už totiž „nekopíruje“, ale nanovo „tvorí“ v duchu svojho vzoru, doslova sa zžíva s jeho fyzickým, rukopisným naturelom, skúša „znova prežiť“ neopakovateľný spôsob jeho tvorby.
Čo by to chcelo byť
Obraz „Zbojníci“ by mal byť dielom Mikuláša Galandu, zakladateľskej osobnosti moderny Slovenska.

Mikuláš Galanda sa narodil 4. 5. 1895 v Turčianskych Tepliciach, zomrel 5. 6. 1938 v Bratislave. 1914-16 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Raksányi), 1922 na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Brunner), 1923-27 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Brömse, Thiele). 1928 zložil skúšky na profesúru kreslenia. 1916-22 pôsobil ako notársky úradník v Turčianskych Tepliciach, 1929 učiteľ na meštianskej škole v Bratislave, od 1930 profesor na večerných kurzoch učňovských škôl a na Škole umeleckých remesiel (oddelenie grafiky a reklamy, módne kreslenie) v Bratislave. 1930-1932 manifest modernizmu Súkromné listy Fullu a Galandu (vyšli štyri čísla). 1937 strieborná medaila na svetovej výstave v Paríži. 1991 bola v odbornej garancii Turčianskej galérie v Martine sprístupnená stála expozícia umelcovho diela v Dome Mikuláša Galandu v Turčianskych Tepliciach. Z literatúry: Vaculík, K.: Mikuláš Galanda. Bratislava 1983; Kostrová, Z.: Mikuláš Galanda. 1895-1938. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1995; Kostrová, Z.: Mikuláš Galanda. Pallas, Bratislava 2001.

Vývin umenia Mikuláša Galandu šiel od úpravy secesie, Muncha a sociálneho umenia (1924--1926), neokubizmus a Picassov klasicizmus (1926--1929), surrealistickú epizódu (1930), lyrický variant neokubizmu, variácie na predvojnový analytický kubizmus a kubizujúcu syntézu (1930--1932), obdobie sentimentálnej sociálnej citovosti (1930--1936) až po záverečné vzopätie národného v znakovosti ľudových motívov v duchu Picassovho neskorého kubizmu (1936--1938).

Inkriminovaný obraz „Zbojníci“ by mal patriť do radikálneho obdobia Galandovho experimentovania na začiatku tridsiatych rokov 20. storočia. Je príznačné, že tak robil v programovom slovenskom žánri, dokonca v erbovej "jánošíkovskej" látke, v obrazovej sérii viac figurálnych zbojníckych kompozícií (Zbojníci -- zelení zbojníci, okolo 1932; Smutní zbojníci, 1932; Zbojníci, 1932--1933; Drevorubači, okolo 1933 a ďalšie). Chladná racionalita, zdôrazňovaná artistnosť dostúpili v týchto Galandových dielach do svojho maxima. Bežne sa tento okruh Galandových diel charakterizuje ako príkladné uskutočnenie teoretickej poučky zo Súkromných listov Fullu a Galandu o tom, že "obraz je umelo vytvorená štruktúra".

Za koľko by sa to dalo predať alebo kúpiť (keby to bolo pravé)
Aukčná spoločnosť SOGA dosiahla v rokoch 1977 – 2008 tieto najvyššie konečné ceny za diela Mikuláša Galandu:
1 500 000,- Sk Sediaca (Akt ženy v červenom klobúčiku.). Okolo 1931. Olej na plátne. 47 x 33 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
370 000,- Sk Život. 1930. Tempera na kartóne. 28 x 22 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
365 000,- Sk Pastier. Okolo 1932-34. Olej na plátne. 44 x 36 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)

K uvedeným cenovým precedensom treba poznamenať, že nami posudzovaní „Zbojníci“ by (v prípade ich pravosti) predstavovali vyslovene galerijné dielo Mikuláša Galandu. Umelcove diela tých kvalít sú na trhu ojedinelé. Súčasná obchodná hodnota obrazu by sa teda pravdepodobne pohybovala nad doteraz najvyšším verejným predajom diela umelca.

Čo to v skutočnosti je
Posudzovaný obraz „Zbojníci“ je variantom, farebne a kompozične jemne „posunutou“, replikou známeho Galandovho diela „Na horách“. (1932. Olej na plátne, 45, 4 x 35 cm. Neznačené). Obraz „Na horách“ môžete nájsť (veľmi kvalitne a celostranovo) reprodukovaný v poslednej monografii Mikuláša Galandu s tým, že sa toho času nachádza v súkromnom majetku (pozri Zita Kostrová, vyd. Pallas 2001, s. 324).

Porovnajme obidve diela! Umelecký efekt Galandovho obrazu „Na horách“ je postavený na kontrapunkte valérov studených, fialových a zelených tónov (horská kulisa v druhom pláne) a jasavých, teplých farieb (tri schematicky, znakovo podané červeno-žlté figúry „zbojníckej“ rodiny v prvom pláne). A potom na inžiniersky presnej kompozícii, dodávajúcej maloformátovému dielu neobyčajnú monumentalitu.

Nami skúmaní „Zbojníci“ sa od Galandovmu obrazu „Na horách“ odlišujú skutočne len v niekoľkých „maličkostiach“. Predovšetkým – formát je o čosi (približne 5 cm) výškovo skrátený. To spôsobilo nielen nepríjemné „ustrihnutie“ obrysu vrchov, ale aj ťažko riešiteľný problém s umiestnením figurálneho motívu. Dostal sa fatálne privysoko, čím sa celkom vytratil pocit obrazového priestoru, možnosť vnímania toho „čo je vzadu“ a čo „vpredu“. Najlepšie to vidno na drobnej sujetovej odbočke – motíve chalupy, ktorá je zrazu prilepená, posadená na plece figúry. Alebo: žltý znak dieťaťa na červenom tele zbojníka sa nedá „čítať“ – vyzerá tak, akoby figúra mala na sebe akýsi „zošívaný“ futbalový dres. A potom kolorizmus. Autor „Zbojníkov“ mieša a kladie farby odlišne od Galandu. Valéry sú (najmä pozadie) oveľa menej plynulé, nejasne traktované, akési „špinavé“. Rukopis štetca nie je hladký, opačne - je delený, nervnejší a aj neistejší. Celok obrazu tak celkom stratil galandovskú rozhodnosť a razanciu – a tým i monumentalitu. To čo vyzeralo veľmi jednoducho – zopakovať zdanlivo triviálnu ikonografickú schému, neprekročilo hranice jej povrchnej karikatúry. Autor „Zbojníkov“ má však predsa len jednu zásluhu – až na základe jeho výtvoru možno plnohodnotne doceniť Galandovu geniálnu kompozičnú intuíciu. O umeleckom výsledku jeho znakových obrazov rozhodovali doslova centimetre: vlastne práve „presne trafený“ rozvrh obrazu zaručil, aby sa z kresbovej skratky, jednoduchého „žánrového loga“ stal moderný maliarsky archetyp „slovenského“.

Maliarska povaha „Zbojníkov“ teda vzbudzuje vážne pochybnosti o autorstve Mikuláša Galandu. Tieto pochybnosti jednoznačne potvrdil reštaurátorský prieskum obrazu (UV luminiscencia, infrareflektografia a skúška rozpustnosti). Reštaurátorský expert SNG konštatoval, že obraz nie je starší ako 10 – 15 rokov a nemohol teda vzniknúť za života Mikuláša Galandu.

Čo k tomu všetkému ešte dodať? Azda len smutnú pointu: k obrazu „Zbojníci“ bol spracovaný posudok súdneho znalca z oblasti výtvarného umenia, ktorý jeho pravosť odobril... .

Diskusia

nUDAFJyMgqeg YyHZnaPvnfTdLtN 14.03.2011 11:33

vRfj8w <a href="http://kbgbxzmehedt.com/">kbgbxzmehedt</a>, [url=http://gzdkecjyiues.com/]gzdkecjyiues[/url], [link=http://ygqklkljxsll.com/]ygqklkljxsll[/link], http://znjftdfcqdbb.com/

Eva Pakosova 14.09.2008 10:38

Sama som DARTE kontaktoval ohladom certifikatu autenticity diela od A.Archipenka a dostala som tuto odpoved: \"Socha bola donesená z USA. Odborný znalecký posudok mozeme dolozit od renomovaných expertov z Kijeva. Tento vsak plati zaujemca o kupu. Pri predaji diela na drazbe davame kontakt na expertov a sucasne garanciu 30 dni na vratenie diel, pokial by sa nepotvrdila ich originalita. S pozdravom Dr. Krajnak\" potom nasledoval moj email: \"Vazeny pan Krajniak, Vasa odpoved nieje prave najpresvedcivejsia. Jediny renomovany expert je totiz Archipenko fundation v USA. Tuto nadaciu spravuje vdova po A Archipenkovi. Toto je jedina svetovo uznavana spolocnost na znalecke posudky diel A. Archipenka. Ostatny experti maju len lokalny vyznam a preto sochu s expertizou od nich nikde nepredate. Vzhladom nato ze socha ma vyvolavaciu cenu 10 000 000 a trznu hodnotu cca 80 000 je tento nepomer skandalozny. Kliknite si prosim na www.ebay.com a zadajte vyhladavat Archipenko. Uvidite kolko takych soch ako ponukate tam maju za cca od 700 do 3000 USD. Odporucam Vam preto pouvazovat nad uvedenim sochy do drazby za cenu ktora je donebavolajuca drzost a arogancia.\" A dostala som tuto odpoved: \"Vas subjektivny nazor respektujem, pozrel som si uvedene sochy na ebay. Skutocne su to slusne dobove repliky, no nie originaly majstra Archipenka. Kopii je naozaj neskutocne mnozstvo.Ja vychadzam z tvrdenia majitela, ze toto torzo dostal osobne od neho v USA. Na Slovensku nie je expert na tohto umelca, preto sme prípadnu budúcu expertizu konzultovali z Kijevskymi odbornikmi . Sú ochotní sa k tomu odborne vyjadrit. Co sa týka cien diel, myslím si, ze nie ste kompetentná sa k tejto otázke vyjadrovat odborne, nakolko nemate skusenosti s drazobnym mechanizmom a hlavne nepoznate solventnost nasich klientov. Inac povedané - tato otazka vas nema co znervoznovat! Bezne sa u nas artefakt vydrazil za nepochopitelnu cenu. Dr. Krajnak\" To samozrejme nepotrebuje komentar.

J. Abelovsky08.07.2008 13:04

Európske autorské právo hovorí jasne - pri sochárstve sa považuje za originál päť odliatkov zo sádrového modelu. Pri ideálnej situácii by mal kupec takejto sochy dostať certifikát, obsahujúci číslo odliatku a záznam o zničení, resp. definitívnom uložení sádrového modelu. Lenže - takáto situácia sa vyskytuje len málokedy. Väčšina bronzových a iných odliatkov na slovenskomn trhu takýto doklad o pôvode postráda. Sú to teda originály akéhosi "nižšieho rangu". Ak sa predávajú za rádovo nižšie ceny (najlepšie ak sa škrtne jedna nula z ceny plnohodnotného originálu) a ak je to pri predaji jasne deklarované, tak je to plus mínus v poriadku. I keď -- autorské práva sú tu aj tak porušované. Na Slovensku to však predbežne nikoho nezaujíma... Potom sú tu edície, napríklad Dalího sôch, opakovane vydávané v nákladoch od 200 do 500. Samozrejme so súhlasom dedičov resp. príslušnej Nadácie spravujúcej pozostalosť autora. Číslo odliatku je spravidla vyznačené na soche a certifikát je priložený. A ceny sú tiež tomu primerané (to že slovenský dražiteľ je ochotný predajnú cenu niekoľkonásobne navýšiť je iná vec, právne však nenapadnuteľná). S tým tak trochu súvisí "prípad Archipenko" - nedávny rekordná dražba jeho sochy v prešovskom Darte. Ak si kliknete na web stránku nadácie spravujúcej Archipenkovu pozostalosť tak prvé, na čo narazíte, je varovanie pred neautorizovanými odliatkami jeho sochárskych vecí. Ja mám len tie informácie, ktoré boli na nete. Podľa nich bola socha zakúpená pôvodným majiteľom na výstave v Prahe (ktorej nevedno). Keby som sochu predával alebo kupoval, rozhodne by som chcel vidieť vyjadrenie príslušnej Nadácie o jej autorskej klasifikácii. Chce sa mi veriť, že Darte takéto dobrozdanie pri predaji sochy malo ...

Gabriel Szasz08.07.2008 00:29

Znovu sa vraciam k teme falzifikaty. U olejov je zrejme , ze co je original. Co tak tlace a sochy, velkost edicie a posmrtne (posthumosne) edicie odobrene dedicmi v snahe po zisku. Aj renomovani zberatelia Mladekovci maju sochy vydane Narodnou galeriou a odobrene. Terajsie technicke prostriedky su na takej urovni, ze nie je problem vyrobit sochy rovnakej kvality ako origina. Cital som kdesi ze posmrtnu sochu Giacometiho predali za 7 mil dolarov. Kazdy o tom vedel ze to on nerobil ani nevidel. Originaly uz nie su a solventny zaujemca sa najde. Co hovorite o Archipenkovi predanom nedavno v Kosiciach za 8 mil? Kedysi som rozpraval so socharom Loflerom on povazoval u soch za original 5 ks. Madarsky sochar Borsos hovoril o 3 ks. Aj velke a slavne galerie sa pisia Degasovymi bronzmi, ktore boli odliate po jeho smrti. Co tam bachorky, ze nasli medene dosky Rembranta a znovu ich vytlacili.

J. Abelovský07.04.2008 21:29

Pre seriózneho obchodníka s umením (a tých je určite väčšina) je predaj diela, o ktorom sa neskôr ukáže, že je falzifikátom, nočnou morou. Žiadna provízia mu totiž nevyváži stratu dôvery klientov. To si treba vždy uvedomovať, keď sa vyslovujú domnienky o nejakých priamych prepojeniach medzi galeristami a falzifikátormi. Rovnako nie je problém pre obchodníka dať v takomto prípade trestné oznámenie. Skutočným problémom je však dokázať, že trestný čin podvodu, alebo pokusu o podvod sa naozaj stal. Majitelia falzifikátov, resp. ľudia čo ich dávajú cez obchodníkov do obehu, nie sú totiž spravidla totožní s falzifikátormi. Dotyčný majiteľ obvykle tvrdí (aj pred políciou), že nemal vedomie o tom, že ponúka falzifikát. Skrátka, že konal v tzv. dobrej viere. V každom prípade - právne tak vzniká patová situácia, v ktorej sa nič nikomu nedá dokázať a "prípad" sa ukladá ad acta. Navyše - všade vo svete funguje pri predaji pojem "pôvod diela", jeho obchodný rodokmeň od autora až po posledného majiteľa. U nás to dosť dobre nie je možné. Majetky sa po roku 1989 natoľko "pohýbali", že vystopovať pôvod väčšiny diel ponúkaných na trhu nie je možné. Takže jediná rada pre zberateľov - najmä drahé veci nakupovať vo verejnom obchode. Aj keď je to drahšie, storno obchodu z vyššie uvedených dôvodov by nemalo byť problémom.

Franko Zabraj07.04.2008 20:05

Je vobec trestne predavat falzifikaty ako prave diela majstrov? Ja si myslim, ze ani tento problem nie je dorieseny. Ja si myslim, ze sa tu jedna o mafiansky obchod s falzifikatmi. Galeristi vedia velmi dobre, co je falzifikat a co je original - s tym nie su problemy. Ide o to, ze chcu zarobit peniaze a na to potrebuju Benku. Galandu, Bazovskeho, Mednanskeho, Pasteku,.... Davaju ich vyrabat profesionalnym falsovatelom. Je toto v ramci zakona alebo nie?

J. Abelovský07.04.2008 08:37

Nevidel by som to tak bledo. 99 percent slovenských falzifikátov je odhaliteľných primárnym reštaurátorským prieskumom (infračervená oblasť spektra, UV luminiscencia a skúška rozpustnosti). Ide teda len o to, aby sa reštaurátorský expert stal povinnou súčasťou akéhokoľvek znaleckého úkonu. Problematický je zvyšok: teda prípad ak dielo pod svietením vyzerá zo zreteľa dobovosti v poriadku. Potom je to na kunsthistorikovi a tu sa môžu názory znalcov rozchádzať. Preto sa napokon aj používa prívlastok, že dielo je len pripisované tomu ktorému autorovi (čo by sa samozrejme malo odraziť na jeho cene). V normálnej trhovej praxi to však chodí aj tak, že konečné rozhodnutie prináleží znalcovi, ktorý má v danej oblasti nespochybniteľnú autoritu. Žiaľ - takých znalcov je na Slovensku veľmi málo.

Gabriel Szasz 07.04.2008 03:34

Vazeny pan Abelovsky Nahodou som sa dostal na tuto stranku a so zaujmom som si precital niektore clanky. Urcite sa pamatate na film Olovena tazoba, ktora popisuje zivot "genialneho" falzifikatora Han van Meegerena, ktory oklamal aj laboratoria a vedecke analyzy. Zatial slovensky falzifikatori vystacia s optickym odpozorovanim. Ak zavediete laboratorne testy a anlyzy ti zdatnejsi sa budu snazit tomu prisposobit. Je to podobne ako boj na internete virusy a spywear a antivyrove programy. Ale urcite treba zavadzat a vzdy zdokonalovat analyzy a testy.

Franko Zabraj 06.04.2008 21:44

S tymi falzifikatmi je to na Slovensku zle. Ja mam velmi zle skusenosti. Existuje jedna nemenovana galeria na Orava a tam sa to s falzifikatmi len tak hmyri. Ja sam som tam kupil dva obrazy - a obidva sa ukazali ako falzifikaty. Poucil som sa. Obidva boli ale znalcami oznacene za prave diela majstrov. Jednoducho sa clovek boji kupit obraz v galerii alebo na aukcii. Je to ako mor. Co sa da proti tomu robit?

Karol Marx26.03.2008 19:49

Si v tom sám, Vladko... Ale neboj, všetko bude dobré...

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.