Blogy | O „pokrízovom“ obchodovaní

Prítomná večerná aukcia je iba naša štvrtá v poradí. Niet teda žiadny dôvod na nejaké pocity rutiny. Predsa však, sme dnes o kúsok skúsenejší, viaceré veci sme sa – často i na vlastných chybách - za ten krátky čas naučili. Napríklad: vecná i grafická koncepcia exkluzívneho aukčného katalógu je už zrejme na dlhší čas definitívne sprecizovaná. Pochopili sme aj inú, zvláštnu logiku fungovania súhry „skrytých“ (v katalógu neuvedených) garantovaných cien a navonok deklarovaných cenových rozpätí (estimácií). A z tohto zreteľa aj potrebu odlišnej stratégie dojednávania zmluvných podmienok s majiteľmi diel. Najmä však sme - hneď od prvej takejto aukcie (a s nami aj dražitelia v sále) - perfektne zvládli „medzinárodný“ spôsob draženia „bez vyvolávacích cien“.

Našli sme tiež primeranú, našim finančným možnostiam zodpovedajúcu, mieru „piár“ aktivít súvisiacich s VIP aukciami. Zásadným spôsobom  sme vylepšili„vizuál“ i technické zázemie našich priestorov na Panskej. Začiatkom roku sme investovali nemálo peňazí do nového klimatizačného, svetelného, zvukového a elektronického vybavenia i mobiliáru našej aukčnej siene. Dúfame, že dražitelia tieto „frendly“ zmeny ocenia práve na 110. večernej aukcii, kedy budú mať svoju premiéru.

 

Aby však bolo jasné – zo strany SOGY a jej večerných aukcií nešlo a nejde o nejaké “hogo fogo”. O samoúčelné predvádzanie vlastnej “svetovosti”.  Napokon, každodenná prax nám dokazuje skôr opak. Že “materiálové” možnosti domáceho trhu i jeho primárna kultúra sú predbežne dosť limitované. Nielenže (prirodzene) nedosahujú úroveň veľkého “sveta”, ale ani (na poľutovanie) blízkeho, stredoeurópskeho okolia. Napokon – aj našu prvú večernú aukciu sme vlastne - v prvom pláne - usporiadali z formálnej príčiny. Bolá stá a zároveň jubilejná.

Na druhej strane:  aj keď ostávame aj naďalej pri tej našej regionálnej trhovej “postati”, chceme a musíme reagovať na jej zmeny. Ktoré sú z veľkej časti –  spravidla pokriveným a nejasným – odrazom onoho “svetového diania”, ktoré nám zdá také vzdialené.

 

Pred časom boli na Slovensku hneď dvaja predstavitelia “veľkého” obchodu: Andrea Jungmann a Alexander Branczik, obaja vysoko postavení manažéri Sotheby´s. A rozdávali svoje „múdra“. Ich zmysel by sa dal zhrnúť do dvoch postrehov. Jednak, že „psie časy“ obchodu s umením už skončili a jednak, že čoraz horšie sa predávajú „bežné“ veci. Aj od špičkových autorov. Pán Branczik to všetko pekne zaklincoval: „... v zlých časoch je najťažšie predávať priemerného Marka Rothka. Kvalita vždy predáva, bez ohľadu na to, ako sa vyvíja iný trh. Ak máte niečo vzácne a výnimočné, ľudia prídu a vydražia to...“. Našinec si pri týchto slovách len mohol pomyslieť: „... čo by som dal za to, keby som mal v aukcii priemernú maľbu Rothka, Pollocka, Warhola a im podobných...“.

 

Vidno teda, že aj pojem výtvarnej „kvality“ (a tým aj pojem výtvarného „priemeru“) – rovnako ako väčšina hodnotiacich súdov v našej branži – je pojmom vyslovene relatívnym. Alebo inak: keďže umenie sa na peniaze prepočítať nedá, umelecko-historická hodnota výtvarného diela sa nie vždy a všade rovná kvalite jeho obchodného zhodnotenia.

 

Chcete príklad? Kunsthistorici viacerých generácií – od Mariana Várossa až trebárs po Katarínu Bajcurovú – dlhé roky dokazovali, že vrchol, vývinová záväznosť umenia Martina Benku je sústredená do jeho maľby 20. a začiatku 30. rokov. Neskoršie patetické figurálne kompozície zo štyridsiatych rokov sú už svojím spôsobom úpadkom: predpojatá nacionalistická myšlienka postupne preváži nad číro výtvarným zaujatím. Aký obraz o tomto úsudku však poskytovali slovenské aukcie? Rekordy dosahovali práve veľkoformátové kompozície Benkovej záverečnej tvorby.

 

Priznajme tiež nesúmerateľnosť maliarskych kvalít Jana Hálu, Jozefa T. Moussona a dajme tomu Miloša Bazovského, či Júliusa Jakobyho. A k tomu priložte „súmerateľnosť“ cien ich diel na našich aukciách. Či si položte otázku – jestvuje z obchodného zreteľa niečo také, ako „priemerný“ Ľudovít Fulla, alebo Mikuláš Galanda? Priam hysterický zberateľský dopyt po ich dielach a zároveň absolútny nedostatok ponuky vo verejnom obchode, takéto uvažovanie takmer vylučuje.

 

Aby som však protirečil sebe samému. Na našej poslednej večernej aukcii sa – zhodou okolností – dostali do ponuky štyri obrazy Martina Benku z vyššie spomínaných, obchodne neatraktívnych dvadsiatych rokov. A div sa svete! Spravili sme jeden absolútny rekord a tri zápisy do top desať predajov Benku. Čo ma privádza na myšlienku: nebol pre tento prekvapujúci obrat v zberateľskom vkuse dražiteľov rozhodujúci fakt, že boli preložené práve na večernej a nie bežnej aukcii? A že bol takto vytvorený nadštandardný priestor pre ich skutočne odbornú, totiž umelecko-historickými argumentmi podloženú ponuku?

 

A sme pri jadre problému. Kým vo svete, ale aj v Čechách, Maďarsku či Rakúsku sa trápia nad nepredajnosťou  paradoxnej „špičkovej priemernosti“, my zatiaľ iba presviedčame  klientov, že treba rozpoznávať priemer a zároveň s tým – nachádzať skutočnú špičkovú kvalitu. A práve k tomu je princíp večerných dražieb ako stvorený.

 

Tušili sme to už dávnejšie. Azda si ešte spomeniete na našu 93. jesennú aukciu roku 2010. V tomto obchode to už tak niekedy chodí: úplne nečakane sme vtedy, v priebehu jedného, dvoch týždňov dostali do ponuky skutočnú záľahu vynikajúcich diel -  okolo stovky vecí, ktoré by mohli ísť rovno do expozícií, či výstav Slovenskej národnej galérie. Akosi mimovoľne sme teda boli donútení uvažovať, že s tým treba „niečo urobiť“. Čosi,  čo musí byť výrazne nad bežným spôsobom prezentácie.

 

Nakoniec sme sa rozhodli na jeden - jediný večer zvesiť z predaukčnej výstavy prevažujúci „priemer“ a nanovo nainštalovať iba jej 110 „hajlajtov“. K tomu sme pozvali našich VIP klientov a dali k vystaveným veciam - pri pohári vína - neformálny odborný výklad. To je vlastne všetko. Domnievam sa ale, že práve vtedy sa v nás zrodilo presvedčenie o užitočnosti „exkluzívneho orámovania“ ponuky diel, ktoré si to z umelecko-historického pohľadu zaslúžia. O čosi neskorší príklad českých kolegov a pätnásťročné jubileum firmy boli teda len zámienkou a nie príčinou zavedenia  večerného formátu aukcií SOGY.

 

Isté je jedno – dve večerné aukcie ročne sa v dohľadnej perspektíve stanú osou obchodnej dramaturgie SOGY.  Je to bezpochyby riskantné rozhodnutie. Mnohí z Vás nám už dnes vyčítajú, že tým dostávame najmä  „stredostavovskú“  vrstvu dražiteľov do defenzívy. Lenže je to inak. Zákonite: nielen my, ale aj zberateľ "stredného" rangu je dnes postavený pred rovnakú dilemu - priemer alebo kvalita? Kúpiť desať vecí po tristo eur, alebo len jednu za tri tisícky? Navyše: zo zreteľa nákladov na usporiadanie aukcie je pre nás predaj položky pod 300 EUR vlastne stratový.

 

Vyzerá to ako patová situácia. Ktorú však život vyrieši. Štandardným – inde už zavedeným - spôsobom. Aukcie budú čoraz viac exkluzívnejšie a „stredná vrstva“ určite zmení, či uspôsobí svoje preferencie. So stratou istej (veríme, že malej) časti tejto klientely však asi musíme kalkulovať. Pretože jednoducho v dnešnej „pokrízovej“ situácii trhu nemôžeme byť každému všetkým.


(text bol publikovaný v katalógu 110. večernej aukcie firmy SOGA, 23. 4. 2013)

Diskusia

Michal Bycko, PhD. 05.05.2013 14:29

To: Jan Abelovsky....nie...to budu bombasticke ody od radosti zo " slobody" bez nas ....:-)... Myslim, ze to bol Dostojevskij, ktory povedal : " ... ked sa sam nepochvalim...kto iny ma pochvali !"...Ale je to vsetko OK....vsak " Kazdy den je novy den!" a " Kazdy raz bude 15 minut slavny!" ...(AW)... hoc ta nasa " slava" nie je ani ako splatkovy kalendar a "Cas su peniaze za ktore si cas nekupite!" (AW)...Este k tym narazkam...Stare zidovske porekadlo hovori:" SILNEMU A KOSATEMU DUBU JE JEDNO...AKA SVINIA SA O NEHO OTRIE! "... Prijeny den a dnes mame Rusinske Velkonocne sviatky...tak CHRISTOS VOSKRES!...VOISTINU VOSKRES !...

J. Abelovský 05.05.2013 10:08

Ad: Michal Bycko. ... tak sme sa pekne vzájomne pochválili. Má to len jednu chybu... s ohľadom na náš „požehnaný“ vek sa takéto vety čoraz viacej začínajú podobať na nekrológy... .

Mich Bycko, PhD. 04.05.2013 13:01

To: Dr.Abelovský.... NUZ ...NEVIEM... CO POVEDAT....!...JE TO MOJE PRVE VEREJNE OCENENIE A TO ESTE OD CLOVEKA, KTOREHO SI VELMI VAZIM A MAM PRED JEHO ODBORNYM ROZMEROM VELKY RESPEKT!...DAKUJEM!!!...UPRIMNE!

J. Abelovský 03.05.2013 09:30

Ad: Investor a ostatní. Ani neviem, či je potrebné sa dodatočne (v noci zvyčajne spím) zapojiť do Vašich dialógov. Predsa však len – je to môj blog a boli tu vyslovené akési podozrenia voči človeku, ktorého si vážim. Takže - vo veci „Warhol“ je Michal Bycko už dlhé roky, nielen pre mňa, ale pre všetkých tak či onak zúčastnených, akýmsi „bodom odbornej istoty“. Z jednoduchej príčiny: mal a má – ako jediný človek u nás – absolútnu dôveru dedičov, resp. správcov Warholovej umeleckej pozostalosti. Tú dôveru si nezískal len tak. Domnievam sa, že títo akiste nesentimentálni obchodníci rýchlo rozpoznali, že Michal je „len a len“ galerista. Ochotný ísť v angažmá pre ideu „Warhol na Slovensku“ až na hranice sebaobetovania. A že obchodné aspekty sú pre neho ľahostajné. A práve z toho zreteľa úplne paradoxne – jeden z jeho geniálnych nápadov, ako stabilizovať expozíciu Warholovho múzea, vlastne založil slovenskú warholovskú obchodnú enklávu. Ten príbeh je všeobecne známy. Zjednodušene: Bycko vybavil kúpu viacerých diel A.W. priamo z depozitov nadácie za (povedzme) dumpingové ceny. Ani nie pre našich zberateľov, ale skôr ním „osvietených“ investorov. Ktorí – ako protihodnotu za výhodnú kúpu – diela dlhodobo zapožičali pre Warholovo múzem. Medzičasom doba zápožičky uplynula a investori diela (celkom legálne a bez daňovej povinnosti!) predávajú. Samozrejme – za podstatne vyššie ceny, než ich získali. To môže vzbudzovať závisť, ale právne a ani eticky to nie je nič proti ničomu. V konečnom dôsledku teda viacerí ľudia na slovenskej „warholmánii“ príjemne zarobili. S výnimkou toho, ktorý ju umožnil. Tak to už na tom našom malom Slovensku chodí... .

Michal Bycko, PhD. 03.05.2013 08:32

UFF!...TAK TO SA UZ UBERA SLEPOU ULICKOU..." ...BYCKO PREDAVA FALZA..." ...NUZ TO BY MA ANI V SNE NENAPADLO!...A KDEZE SU TIE FALZA?...TI POSKODENI?... TO: " Investor"... AK CHCETE VIDIET PLATNA, KTORE SOM CERTIFIKOVAL A NAKONTAKTOVAL KUPCA NA ZDROJ...CHODTE DO ZOYA GALLERY V MODREJ A OPYTAJTE SA MAJITELA ...AKO CELA OPERACIA KUPY BOLA ZREALIZOVANA A KOLKO SOM SI " ULIAL" JA ?....NESKUTOCNA LUDSKA HLUPOST A ZLOMYSELNOST!....AK BY SOM " ODKLEPOL" JEDINE FALZUM...NIE LEN AWF... ALE CELA RODINA WARHOLOVCOV OKAMZITE BY PRESTALI S BYCKOM KOOPEROVAT. OD 1987 ROKU DO SMRTI VICEPREZIDENTA AWF PANA JOHNA WARHOLA ( 2010) SOM BOL SUSTAVNE V KONTAKTE A NEUROBIL SOM JEDINU CHYBU .. ABY SOM NARUSIL DOVERU MRDZI NAMI.TO POKRACUJE AJ S JEHO SYNOM DONALDOM...VICEPREZIDENTOM AWF...CHVALA BOHU TO KLAPE A VERIM, ZE TO BUDE TAK AJ DALEJ...A VRAJ BYCKO PRRDAVA FALZA...!...TAK TOTO JE UZ KOKOTIZMUS PATOLOGICKEHO VYZNAMU A ROZSAHU...!...CHORE!...THE END.

Peter Lemovský 02.05.2013 23:23

Dlhší čas sledujem tieto komentáre a nechapem o čo tu ide. Pán Bycko otvoril problém slovenského trhu s umením. Pán Abelovský konštatoval stav trhu. Pokial niečo viem tlači a TV , pán Bycko je uz roky obhajcom diela Endyho Warhola a myslím, že v Michalociach aj založil múzeum. Žijem už 25 rokov v Nemecku a som z Východu. Videl som niekolko výstav Warhola a som hrdý, že aj v Nemecku ho spajajú so Slovenskom.Jeho obrazy sa aj tu predavajú draho, ale je o jeho obrazy veliky záujem. O umelcoch zo Slovenska sa tu vie velmi malo. Bol som na výstave maliara Fedkoviča, ale zaujem bol veľmi malý. Na výstavu Endyho Warhola som stal aj hodinu v rade . Pochopil som komunikáciu pána Bycka a pána Abelovského, ale nechapem o čo ide pánovi Investorovi? Nenavidi Vychodniarov, pána Bycka alebo Warhola? Nerozumiem prečo nasmeroval debatu na platenie dani? Však daňový systém na Slovensku je a od toho sko sa platia dane úrady a štát. Pán Investor vyzerá akoby komusi zavidel. V Nemecku ak viem, že niekto robi čierny obchod musím nahlasiť, lebo ak by na to prišli budem stihaný za utajovanie trestného činu. Keď pán Investor ma informacie, že pán Bycko predava falza nech ho udá policii. Také poučanie pána Investora o platení dani tu nepatrí.Kto zarába platí dane a kto predáva falza ma ist pred súd. Pán investor , urobili ste z tej debaty daňové poradne o tom, čo každý vie. Dajte priestor iným, ktorí sú fachmani umenia ako pán Abelovský a pán Bycko a nemotajte tu politiku.Ďakujem a pozdravujem doma a aukcný dom Soga! Držim Soge palce !

Michal Bycko, PhD. 02.05.2013 22:09

P.S.TO " INVESTOR"... ak zarobim prvy milion...dam Vam 50% na humanne investovanie...No pochybujem o tom...pretoze ako 61 rocny uz toho vela " nenabeham"... A lutujem...ze dom to nerobil aspon ako 45 rocny ...pretoze teraz vidim, co mi z vrecka " uletelo"...NO JEDNO MA TESI...MAM CISTE SVEDOMIE A NIKOHO DOM NEOKRADOL...ANI STAT!..BOL SOM USPESNY AKO AUTOR NIEKOLKYCH MONOGRAFII, AKO MEDZINARODNY KURATOR..., PEDAGOGICKY...HOC EXTERNE...SOM POSOBIL NA UNIVERZITE...PUBLIKOVSL SOM VYSE 200 TEXTOV DOMA I V ZAHRANICI A CHVALA BOHU ( NECH TO VYZNEJE AKO SAMOCHVALA...:-(... )...SOM STALE ZIADANYM KURATOROM V ZAHRANICI (POLSKO...NEMECKO...TALIANSKO..SVAJCIARSKO...NORSKO...ATD)...AJ KED NA TOM " NASOM VYCHODE" MI NEVEDIA " TRAFIC" NA MENO!...ASI MAJU ZLU " MUSKU"...:-)

Michal Bycko,PhD. 02.05.2013 21:49

"Investor"... nestraste!...Vo svete sa viac ako 50% svetovych umelcov ( myslim ich diela)...preda mimo aukcnycj spolocnosti...Za rok 2012 sa diela AW predali vo svete za takmer jednu miliardu USD...Co som ja v procese predaja? Clovek, ktory z odborneho ( nie sudno znaleckeho) vystavuje certifikat o autenticite a umeleckej hodnote diela.. Nie cenu!!!...Aby som bol presny...robi to vybor AWS, ktorej som bol 15 prezidentom a dnes em.prezidentom. No a ked mi na Slovensku najdete jedineho cloveka, ktory by potvrdil, ze som za vystavenie uvedeneho dokladu zobral cent...zverejnite to. Ak najdete cloveka, ktory by potvrdil, ze som z predaja AW zobral proviziu...zverejnite to!!!... Co sa tyka dani... som hlavny kurator Muzea Andyho Warhola a akekolvek primy ( vratane z mojich kuratorskych aktivit v zahranici) su zdanene...Ano ...aj ja ...ako Vy ( aspon dufam!!!) v rozsahu zakonov platim dane a nemam ako ich " utopit" do nakladov...pretoze danove zalezitosti kazdeho pracovnika u nas robi ekonom subjektu...zamestnavatela..Plus kazdy rok podavam danove priznanie za svoju zivnost v edicnej cinnosti, ktora asi tak vynasa..ako rak jadrovu raketu na Lomnicky stit...:-)...NO A TU AUKCNU SIEN NA VYCHODE NEBUDEM KOMENTOVAT...AK VIETE O TOM, ZE PREDAVA FALZA...ZO ZAKONA BY STE TI MALI NAHLASIT POLICII...JA SOM ( ZREJME MYSLITE DARTE) IM IDENTIFIKOVAL ZO 4 DIEL 3 KS, KTORE MAJITEL PREDLOZIL SIENI AKO ARIGINAL A ORIGINALOM TO NEBOLO UZ NA PRVY POHLAD...Z TOHTO DOVODU BOLI ARTEFAKTY VRATENE MAJITELOM.. ZE V TEJ AUKCNEJ SIENI NIEKTO " VYCAPI" WARHOLA...TOMU NIK NEZABRANI..."VYCAPENY" JE TAM CASTO AJ BENKA, PICASSO, DALI...HITLER....ALE CO S TYM MAM JA?...ZBOHATLICI...ZLODEJI...PODVODNICI.."LUDOOPY"...NEPLATICI MILIONOVE UNIKY DANI ( TAK SA TO PREZENTUJE VEREJNE V MEDIACH) SU VSADE...NA VYCHODE...ZAPADE...SEVERE...JUHU...HORE.. DOLE...KRIZOM...:-)...NO MYSLIM SI, ZE NAJVIACICH NA VYCHODE NEBUDE!!!...VERU!...PEKNY VECER A USPESNE INVESTOVANIE!....

Investor 02.05.2013 21:10

To M.B.: trh tvorí dvojica predávajúci - kupujúci, potom sú tam ešte účastníci trhu, napr. market makers (v našom ponímaní by to mohla byť akučna sieň - no nie určite tá z "vášho východu" , ktorá je rekordérom v počte ponúkaných fálz). Je len hanbou tých, čo umiestnia svoje diela AW medzi tú "umeleckú ponuku", čo daná sieň prezentuje. Zrejme je len cieľom za každú cenu predať niečo kvôli menu, tým pastierikom oviec, čo trochu zbohatli...Ste niečo z kupujúceho, či predávajúceho? V každom prípade musíte odvádzať dane v zmysle príslušných zákonov.. Otázne je, či to robíte. A vôbec to nie je jedno ako, a čo robíte, alebo aká forma subjektu ste. Zákony platia pre každého. Vy nie ste a nebudete žiadna výnimka.

Michal Bycko, PhD. 02.05.2013 13:31

P.S. " investor"....PYTATE SA ...KTO JE " MY NA VYCHODE" ....NUZ MY...JEDNEHO MENO MATE AKO AUTORA PRISPEVKU.. AJ KED IBA KURATORA A CLOVEKA...KTORY SA HRABE V UMENI 2.POLOVICE 20.STOROCIA V USA...ALE TOTALNE MI JE NEIDENTICKE ...KTO VOBEC JE " INVESTOR"...MUZ...ZENA...S.R.O., AKCIOVA SPOLOCNOST...BEZDOMOVEC...PROVOKATER...SORRY...ALE PRECO SA NA TOM " VELKOM" SLOVENSKU BOJITE NAPISAT SVOJE MENO?....VYKRADNU VAS?...NEZVOLIA VAS?...ZAVRU VAS?...NECHAPEM !....A KONCIM ....S CICIKOVCAMI SA ZLE DEBATUJE ( VIVAT GOGOL!)....

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.