Blogy | Let the Wind Blow

Aktuálna výstava Erika Bindera SAME SAME, BUT DIFFERENT je v kontexte umelcovej tvorby zdanlivo radikálnym, revolučným vychýlením sa z pevne ukotvenej osy jeho známej „stekancovej“ produkcie. Tak, ako prakticky všetko, čo sa Bindera týka a čo Binder robí, môžeme (a musíme) aj toto vykročenie interpretovať dvojako - ako pragmatický, autorský únik od trhového konformizmu, ale rovnako aj ako významné potvrdenie kontinuity vlastnej tvorby - návrat k jej najhlbšej podstate a kvalite zároveň – príklon ku kresbe.

 

Magické a pre Bindera neraz imperatívna hľadanie rovnováhy pri náhodných či vedomých stretoch rôznych synergických síl, sa v prípade jeho najnovšej autorskej prezentácie demonštruje  paradoxným zákonom akcie a reakcie.  Za jeden z impulzov, ktorý pred rokmi takpovediac naštartoval vznik rozsiahleho cyklu „stekancov“, môžeme s trochou nadsázky, považovať premiérové zaradenie trojice sprejovaných diel do 71.  aukcie súčasného umenia.Toto výberové upriamenie pozornosti – Klony v dopravnej situácii boli použité na obálke katalógu, prinieslo Binderovi na slovenské pomery nečakane rýchlo záujem širšieho publika.

 

Práve zaujatie laickej verejnosti, je podľa historika umenia Alena Bownessa, bývalého riaditeľa Tate Gallery a zakladateľa Turnerovej ceny, jednou z rozhodujúcich z podmienok úspechu umelca. Tie ostatné definuje v  publikácii The Condition of Success ako štyri na seba nadväzujúce, v podstate náhodné (o)kruhy uznania - primárny záujem kolegov - rovesníkov, neskôr odborné zhodnotenie kritiky, patronát dílerov a zberateľov a napokon, verejné uznanie“. „Stekance“ ako zástupný symbol Binderovej tvorby, doslova úspešná umelecká značka; prešli celým týmto štvorstupňovým spektrom. Binderove umelecké aktivity sú však radikálne multimediálne  a zúžiť ich „iba“ na tie sprejovené by nebolo spravodlivé  – okrem maľby sa rovným dielom venuje kresbe, grafike, soche, zároveň modeluje, sprejuje, fotografuje, zapisuje, čarbe, vŕta, tetuje sa a.....


O to symbolickejšie vyznieva jeho rozhodnutie, odprezentovať obsiahlu kolekciu subtílnych, rozjímavých priestorových inštalácií práve v SOGE. Názov výstavy SAME SAME, BUT DIFFERENT (stále dokola to isté, ale predsa iné) odkazuje k jadru Binderovej filozofie. Nová, zdanlivo bezpríkladná poloha odhaľuje mocný, navonok však nie často proklamovaný, interný autorský princíp. Princíp, ktorý sa opakuje v rôznych, vizuálne nepodobných celkoch naprieč celou umelcovou tvorbou. Jeho podstatou je kontinuálne, až obsedantné zaznamenávanie pravidelnosti; hľadanie podobnosti či poriadku (fotografická zbierka morských vĺn, sklenená guľa zachytená v rôznych prostrediach)  v chaose univerza, alebo práve naopak (a to je v Binderovom prípade asi viac zreteľnejšie) vnášanie neporiadku do jeho pevne stanovených súradníc.


Gros prítomnej výstavy tvoria vzdušné, trojdimenzionálne meditácie o makro a mikro svetoch, realizované prostredníctvom  intuitívneho, ale  zároveň matematicky „vedeckého“ zohľadňovania základných vlastnosti priestoru. Vznikajú úsporné, uzavreté záznamy  na pomedzí skice a sochy, ktorých jediným stavebným materiálom je čistá, v priestore ukotvená  línia.  Tieto expandované (doslova),  priestorové kresby, cez ktoré môže vietor fúkať (E.B.),  vo svojej jednoduchosti hravo manifestujú výsledky niekoľkomesačného sústredeného výskumu tvarov, hľadania ideálnej formy (objekt Young Ing. Jung, 2013.), pri náročnom zohľadňovaní viacpohľadovosti objektov. Dokonalý tvar je pritom výsledkom nielen dlhodobého uvažovania, ale aj „rukodielneho“ vyrovnávania sa s materiálovými a mechanickými princípmi –  nemusíš gumovať, pokračuj a opravuj, kým nenájdeš ten správny tvar....


Taxonomicky môžeme tieto drôtené objekty  rozdeliť do dvoch základných skupín polia (pravidelné štruktúry, súradnice, pletivá, karteziánske sústavy...)  vytvárajú rámcový priestor pre solitérne telesá - objekty-entity, ktoré najčastejšie vychádzajú z variability foriem topologckého „kruhu“. Ďalšie encyklopedické klasifikácie v zásade nie sú nutné. Binder zasa raz, s gráciou jemu vlastnou, predvádza ohýbanie reality. V tejto aktivite sa blízko stretáva s vizuálnou kvalitou 80. rokov – istá vyprázdnenosť a „situačná estetika“ odkazuje na kresby a figurálne neónové objekty Bruca Naumanna, denníkové záznamy Keitha Harringa či spaciálne objekty Karela Malicha. Nemôžme vynechať ani domácu tradicíu ľudového  drotárstva, či jej transformovanú  podobu v diele menovca, sochára Pavla Bindera.


Sám autor svoje referenčné objekty s úsmevom označuje pojmom „konceptuálne pranie“ – chápe ich doslova (dielo Pra-nie-r, 2013) ako potrebnú očistu seba samého i svojho okolia. Poukazuje na pretlak vizuálneho balastu a asketizuje (ak je to v jeho prípade vôbec možné) aj vlastné umelecké snaženie. Opätovne potvrdzuje svoje multižánrové východiská.

 

Jednoducho stále ten istý, starý, dobrý (lepší?) Binder...

 

Same same, but different...



 

Diskusia

ovecka 11.02.2015 18:38

pozdravujem Igora Ondruša. Je vtipný a inteligentne reaguje na úbohosti nášho slovensky strihaného intelektualizmu. ako radi sme svetoví.najmä tá naša hlavná originalita v napodobovaní západných vetrov je super.

Igor Ondruš 19.04.2014 00:18

English sounds great! In Orechová Potôň, in Hnúšťa Likier, in Medzilaborce, in Považská Bystrica and Bratislava too. Anywhere. Keď za komunizmu mali poprední umelci na Slovensku názvy svojich výstav a svojich umeleckých diel v ruštine, tak prečo by nemali mať dnes v angličtine. V slovenčine vyznieva všetko stupídne. Aj napr. ,,peniaze". Pe-ňja-ze. Ty kokos, to znie fakt debilne. Oveľa lepšie je money, cash, bucks, shit, ass, dick, pussy.

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.