23. Apríl 2013, 19:00
Poradové číslo: | 10 |
Odhadovaná cena: | 6 000 – 8 000 EUR |
Konečná cena: | 4 000 € |
Rok: 1930
Technika: Pastel na papieri, dublované na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 52 x 32 cm
Značené: Značené vľavo dole „Bazovský“
Popis:
Významná súkromná zbierka na Slovensku. Na zadnej strane popis a datovanie diela autorovou rukou.
„Detvan“ pochádza z druhého roku modernistického experimentovania triumvirátu Alexy – Bazovský – Palugyay (1929 – 33). Postava Detvana – v takmer identickej podobe a postoji - následne vstupuje do Bazovského olejmaľby „Detvan“ (1931. 102 x 74 cm. SNG Bratislava 0 2175). Jestvuje aj obdobný pastel Janka Alexyho „Chlap z Detvy“ (44, 5 x 30, 6 cm. SNG Bratislava. K 3901). Tento fakt dokladá, v odbornej literatúre často rozoberanú, príbuznosť tvorby Alexyho a Bazovského v krátkom, pre oboch zlomovom období tvorby. A pravdu povediac - tak trochu "potrápila" ich monografistov. Spomenieme len jeden príklad za viaceré: priam zrkadlová podobnosť Alexyho pastelov Dedinka, 1931 a Heľpa, 1931 s Bazovského olejmi Sýpky, 1931 a Cesta, 1932. Existujú pritom isté náznaky, ktoré by mohli viesť k názoru, že je to vecný dôkaz Bazovského umeleckej prevahy. Citlivý problém prvenstva v spoločných umeleckých výbojoch Alexyho a Bazovského riešili -- Marian Veselý a Karol Vaculík -- rovnako jemne: podrobnejšie sa ním nezaoberali. Ani my sa na tomto mieste nebudeme púšťať do problematizovania tvorivých dotykov, vplyvov a inšpirácií týchto umeleckých súbežcov. Spochybňuje ho totiž aj autorské datovanie sporných diel, ktoré by svedčilo skôr v prospech Alexyho. A napokon to najpodstatnejšie: spoločný štýlový základ spolupracujúci maliari i tak nakoniec využili odlišným spôsobom: „... mohli by sme vystopovať vzájomné súvislosti medzi Alexym a Palugyayom zreteľné najväčšmi vo zvláštnom type vidieckych chalúp a sprostredkované Alexyho cítením aj medzi Palugyayom a Bazovským. Bolo by neúmerné výsledku skúmať kto z nich, akou mierou prispel k riešeniu početných variantov postáv detvianskych fujarášov, zadumaných žien, partií chalúpok a kopcov. Odhliadnuc od vonkajších znakov vzájomnej príbuznosti, každý z nich zachoval si osobitosť svojho prejavu...“ (Marian Veselý). V každom prípade: Bazovský i Alexy v tom čase hľadali a nachádzali antitézu k žánrovému programu Martina Benku. Podľa Karola Vaculíka bola v Bazovského vtedajších úsiliach zásadná myšlienková odlišnosť oproti všetkému, čo vo vtedajšom slovenskom ľudovom žánri vznikalo. Nachádza ju vo „…vystupňovanej emotívnosti, silnej prítomnosti citovo-obsahovej zložky, odpore ku schéme a veľkej variabilite výrazovej, vrátane variability formových zložiek vyjadrenia…“. Bazovského prístup h hľadaniu slovenskej témy bol napokon odchodný aj miestopisne. Na rozdiel od Benku, námety nehľadá „cez Oravu a západný Liptov, ale cez zbojnícko-melancholickú, romantickú Detvu.“ Bazovského inšpirácia je zároveň oproti Benkovi radikálnejšia -nenachádza len sujety, ale aj tvarové archetypy. Detviansky kroj podmieňuje koloristickú a tvarovú architektúru obrazu: priamo v „teréne“ nachádza „… žlté – kadmiové, chrómová, citrónová na ženskom oplecku, či podľa jeho vlastných slov „farebne i formove zázračnú kápku“ , i jeho duhovnú intenciu, v rámcoch ktorej sa Detvania predvádzajú čoby „zosobnenenie ideálu zbojníckej nezdolnosti a sily“ Melanchólia, rapsodickosť, baladičnosť -- všetky tieto fenomény zároveň uctievajúce i popierajúce benkovské stereotypy predvádzania slovenského mýtu predpovedajú celkom osobnostné, vnútorne hlboko prežívané maliarske prehodnotenie slovenského sujetu. V tejto súvislosti má značnú vypovedaciu hodnotu často citovaný Bazovského zážitok z prvej študijnej návšteve na Detve roku 1919. Mala totiž dramatickú príchuť: „Keď sa po príchode na Detvu za súmraku dostal konečne ku dverám miestneho hostinca, v ktorom bol ako zvyčajne ruch a šum, a otvoril dvere, padlo na jeho telo ťažké a tvrdé bremeno – mŕtvola mladého zavraždeného Detvana… podľa vlastného rozprávania „ vtedy z tohoto hrôzostrašného miesta zutekal a pokorne sa vrátil do Turian...“ (citované podľa Karola Vaculíka).
Zoznam diel autora: