02. Október 2018, 18:00
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie konečné ceny diel Rudolfa Krivoša dosiahnuté na aukciách SOGY:
€ 15 000,- Betlehem. 2008. Kombinácia techník na sololite. 81 x 270 cm. (137. večerná aukcia, 14.11.2017)
€ 12 800,- Zátišie s ľudovým džbánom. 1957. Olej na plátne. 50 x 35 cm. (102. jarná aukcia výtvarných diel, 13.03.2012)
€ 11 000,- Kytica. 1958. Olej na kartóne, 70 x 50 cm. (113. večerná aukcia, 12.11.2013)
€ 10 000,- Dve ženy s batohmi. 1987. Olej, kombinácia techník na lepenke. 60 x 60 cm. (135. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 13.06.2017)
€ 9 800,- Trio. 1986. Olej na preglejke. 62 x 74 cm. (127. jarná aukcia výtvarných diel, 15.03.2016)
Biografia: Narodil sa 16. 11. 1933 v Tisovci. 1951-56 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Mudroch). Najvýznamnejšie súborné výstavy mal v Bratislave (1963-64 a 1968 Mestská galéria, 1983, Výstavná sieň ZSVU, 1997 Slovenská národná galéria). 1961 účasť na Bienále mladých v Paríži a na bienále maľby v Sao Paolo. 1969 Cena Cypriána Majerníka.
Literatúra: Matuštík, R.: Moderné slovenské maliarstvo 1945-63. Bratislava 1965, Kol.: 60. roky vo výtvarnom umení. Katalóg SNG, Bratislava 1995. Kubíková, K.: Rudolf Krivoš. Katalóg SNG, Bratislava 1997; Kriška, Fedor: Rudolf Krivoš. Obrazy. Kat. výst. Bratislava 1968; Kriška, Fedor: Rudolf Krivoš. Obrazy. Kat. výst. ZSVU. Bratislava 1983; Kubíková, Klára: Rudolf Krivoš. Kat. výst. SNG. Bratislava 1996; Mojžiš, Juraj: Galandovci 1. Trenčín 2003; Mojžiš, Juraj: Galandovci 2. Trenčín 2004; Kubíková, Klára: Rudolf Krivoš. Bratislava 2005.
Poradové číslo: | 178 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 6 000 € |
Rok: 1987
Proveniencia: Na zadnej strane popis diela autorovou rukou.
Technika: Kombinácia techník na preglejke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 62,5 x 50 cm
Značené: Značené vpravo dole "R.Krivoš 87".
Popis:
"BIOLOGICKÉ HUSLE“
dobre charakterizujú novofiguratívnu estetiku tvorby Rudolfa Krivoša. Existencionálna dráma jeho obrazov sa často dotýka hraníc grotesnosti. Ba dá sa povedať, že Krivoš je (popri Jakobym a Paštékovi) protagonistom takejto maliarskej filozofie v našom umení po roku 1945. Nová figurácia sa v súvislostiach slovenského umenia začala frontálne presadzovať okolo polovice šesťdesiatych rokov. Bola azda navýraznejším produktom znovuobjavovania európskej problematiky, existencionalizmu a najmä absurdného divadla: Jarryho, Ionesca, Sartra, Camusa, Mrožeka, Havla. Málokto si však vtedy uvedomoval, že v tomto politickom prostredí poetika absurdity existencie človeka dostávala prevrátený zmysel oproti európskym vzorom. Nebola príjímaná ako nadčasová metafora osudovej podmienenosti individuálneho bytia, ale oveľa viac ako priamočiare zrkadlenie situácií každodenného života. To, čomu sa ľudia na absurdnom divadle v skutočnosti smiali, neboli vypreparované filozofujúce symboly, ale vlastne len nadsázky všednej, každému dôverne známej, socialistickej reality života pred bránami divadla. Takto sa ťaživá absurdita prenášala do oslobodzujúcej katarzie grotesky. Dnes je už nespochybniteľné, že Rudolf Krivoš vniesol do takéhoto názorového rozpoloženia našej novej figurácie svojský a originálny príspevok.
Zoznam diel autora: