Biografia: Narodil sa 14. 9. 1930 v Klenovci, zomrel 21. 10. 2001 v Bratislave. 1949-55 študoval na VŠVU v Bratislave (prof. L. Čemický a J. Mudroch). Vývin poetizácie obrazovej skladby prešiel v prvej polovici 60. rokov lekciou pocézanovskej kubizujúcej geometrickej štylizácie tvaru (prevládali krajinárske motívy), ktorá si prirodzeným spôsobom vytvorila imaginatívnu výtvarnú reč. Jej základom zostala prehľadná geometrická konštrukcia priestorových foriem, ktorých silný emotívny účinok vyvolávala intenzívna farebná skladba s prevahou ohnivých červených tónov. Obraz sa stal snovou spomienkou na nenávratný svet minulosti vyjadrený magickými vzťahmi symbolických znakov súčasnosti. Popri poetickom prejave s výrazne meditatívnym charakterom sa od druhej polovice šesťdesiatych rokov začínajú výraznejšie prejavovať prvky novej figurácie. Dostal Národnú cenu a Cenu poroty na Festivaloch medzinárodnej maľby v Cannes su Mére vo Francúzsku v rokoch 1971 a 1980, Cenu Cypriána Majerníka v rokoch 1969, 1972, Hlavnú cenu na Medzinárodnom bienále maľby v Košiciach v roku 1976 a Zlatú medailu (Grand Prix) na prestížnom Jesennom salóne (Salon d Automne) v Paríži v roku 1983, ako jediný zo slovenských výtvarných umelcov doposiaľ vôbec. Od konca šesťdesiatych rokov je evidentná inklinácia k metafyzickej maľbe. V priebehu sedemdesiatych rokov pararelne vytvára aj viacero realisticky angažovaných diel. Jeho tvorba 80. a 90. rokov je opätovne zameraná prevažne na figúru s meditatívnym a metafyzickým charakterom. Žil a tvoril v Bratislave. Samostatne vystavoval v Bratislave (1976), Prahe (1984), Banskej Bystrici (1993).
Poradové číslo: | 64 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 90 000 € |
Rok: 1999
Proveniencia: ateliér umelca, neskôr zbierka Bohumila Hanzela Publikované: Abelovský, J. – Bajcurová, K.: Zbierka Bohumila Hanzela 1990-2012. Trenčín, 2012, str.. 273 Vystavované: výstava Ostrovy imaginácie v GMAB v Trenčíne v roku 2011 a v Oravskej galérii v Dolnom Kubíne v roku 2010.
Technika: Olej na sololite
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 100 x 85 cm.
Značené: Značené vľavo dole „M. Jakabčic"
Popis:
„Pohľad hore“ je príznačným dielom magického realizmu Michala Jakabčica. Poetika jeho umenia prekonala priam závratný rozvin: od kompromisnej štylizácie obrazovej skladby prešiel v prvej polovici 60. rokov lekciou pocézanovskej kubizujúcej geometrickej štylizácie tvaru (prevládali krajinárske motívy), ktorá si prirodzeným spôsobom vytvorila imaginatívnu výtvarnú reč. Jej základom zostala prehľadná geometrická konštrukcia priestorových foriem, ktorých silný emotívny účinok vyvolávala intenzívna farebná skladba s prevahou ohnivých červených tónov. Obraz sa stal snovou spomienkou na nenávratný svet minulosti vyjadrený magickými vzťahmi symbolických znakov súčasnosti. Popri poetickom prejave s výrazne meditatívnym charakterom sa od druhej polovice šesťdesiatych rokov začínajú výraznejšie prejavovať prvky novej figurácie. V tomto časovom období Jakabčivova tvorba, výtvarná a myšlienková náročnosť vrcholí. Jeho tvorba 80. a 90. rokov je opätovne zameraná prevažne na figúru s meditatívnym a metafyzickým charakterom. Jakabčicove neskoré experimenty s ozvláštňovaním fetišov vlastného detstva a mladosti majú aj zásadnejší význam. Najmä monumentálne meradlo infantilných relikvií, ale majstrovská suverenita ich maliarskeho pojednania by mohli zvádzať k domnienke, že sa tu až do nemožnosti vyzdvihujú akési sentimentálne “životné istoty”. Že ide len o výron neodbytnej potreby kvázi freudovského úniku do bezproblémovosti -- pred skutočným životom hermeticky uzavretého -- materského lona domova, šťastnej naivity detstva, prednatálnej blaženosti žitia. Ich absurdná osamelosť v obraze, vytrhnutosť z reálnych súvislostí -- to všetko signalizuje, že ikony maliarovho “zlatého veku nevinnosti” sa stávajú skôr objektom zvláštnej hry. Hry skôr nezáväznej, zľahka a nežne ironizujúcej, posúvajúcej a prevracajúcej prvoplánové asociácie, než smrteľne vážnej. Tí, ktorí poznali Michala Jakabčica osobne totiž potvrdia: jeho na prvý pohľad vágne, „snové“ sujety mali vždy reálny základ – v „malej histórii“ každodenného života od „veľkého sveta“ odtrhnutého rodného Klenovca. Ktorej – často čierno humorné - príbehy umelec s neobyčajným pôžitkom, v rozličných obmenách rozprával. A aj maľoval.
Zoznam diel autora: