Biografia: Španielsky maliar Ginés Parra sa narodil 24. 1. 1896 v Zurgena (Almería), zomrel 19. 4. 1960 v Paríži. Ginés Parra je umelecké meno, jeho skutočné meno bolo José Antonio Ramón Parra Menchón. 1901 jeho rodina emigrovala v do Tremecénu v Alžírsku. Tam prežil detstvo a pubertu a pracoval so svojim otcom ako baník. Po 1910 žil v Argentíne a ďalších juhoamerických štátoch. 1916 sa presťahoval do USA. Pracoval v niektorých arizonských medených baniach, neskôr sa usadzuje v Los Angeles, a nakoniec prichádza do New Yorku, kde navštevuje kurzy výtvarného umenia. Prechádza na Národnú akadémiu výtvarných umení v New Yorku. Na štúdiá si zarába prácou v metre a aj ako čašník Okolo roku 1920 odchádza do Paríža, usadzuje sa vo vtedajšej modernistickej mekke na Montparnasse. Začína študovať maliarstvo na École Nationale Supérieure des Beaux-Arts. Popri tom pracuje ako pomocník v sklade, živí sa tiež umývaním áut. Zoznamuje sa so vtedajšími španielskymi modernistami žijúcimi v Paríži: Pablom Picassom, Juliom Gonzálesom a Manuelom Ángelesom Ortizom, zúčastňuje sa s nimi na rôznych výstavách, najmä na Jesennom salóne a Salóne nezávislých. 1927 prvá samostatná výstava s Joaquímom Roccom v Galérii Taureau v Paríži. V tom istom roku jeho dielo „Léda s labuťou“ kupuje súkromná galéria v Bostone. Na rozhraní 30. a 40. rokov je už uznávaným umelcom v rámoch voľného zoskupenia „novej parížskej školy“. Neustále finančné problémy ho však zároveň nútia predať vlastnú umelckú zbierku s dielami Picassa, Modiglianiho, Degasa a ďalších. Pri vypuknutí španielskej občianskej vojny je práve v Madride: zapája sa do aktivít rebublikánskej strany, je zatknutý a uväznený. Slobodu získal na základe príhovoru Francisca Cossia. Po skončení svetovej vojny niekoľkokrát cestuje do Španielska a vystavuje v rôznych mestách Európy (Praha, 1946, Brusel, 1947 , Štokholm, 1947, Londýn 1948) a južnej Ameriky (Lima , Sao Paulo , Mexico City, Havana , Buenos Aires), v parížskych galériách Breteau a Monatler (1948). 1959 vystavuje spoločne s Picassom v parížskej galérii Trouche a s Óscarom Domínguézom v Bretónsku. V tom istom roku mu diagnostikujú rakovinu, po niekoľkých mesiacoch umiera v Paríži. 1960 mu posmrtnú retrospektívu poriadal Salón nezávislých v Paríži. Po jeho smrti sa jeho diela stávajú súčasťou viacerých výstav a expozícií – medzi významnejšie prezentácie treba zaradiť výstavy v Kalmanovej galérii v Londýne, vo viacerých austrálskych múzeách, v Galérii Frontera v Madride, Savings Bank of Southeast Spain v Alicante. Jeho diela sú reprezentatívnejšie zastúpené v zbierkach Národnej galérie v Prahe, Moravskej galérii v Brne, Múzeu výtvarného umenia v Bostone, Múzeu umenia v Sao Paule alebo v Havanskom múzeu. Až v roku 1974 sa však v Madride uskutočnila prvá súborná výstava venovaná umelcovi. Za zmienku stojí tiež jeho retrospektívna výstava, ktorú poriadala Galéria Caja Madrid roku 1996, pri príležitosti stého výročia narodenia umelca.
Literatúra: Raúl Chavarri, Ginés Parra, Panorama de la pintura contemporeana n.º 9, Ibérico Europea de Ediciones, Madrid, 1974.; Raúl Chavarri, Ginés Parra, el maestro reencontrado, Gazeta del arte, n.º 20, 15 avril 1974, p. 16-19.; A. M. Campoy, Vida (1896-1960) y obra de Ginés Parra, ABC, Madrid, 1974, p. 55 et 56.; Gérard Xuriguera, Ginés Parra , Servicio de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia, Madrid, 1976; Adela Segura Martínez y Antonio Bujalance Cubillo, Ginés Parra, Axarquia, n.º 3, Ayuntamiento de Zurgena, 1998; Ginés Parra, El espíritu de la materia, 1896-1960, Fundación Unicaja y Centro de Arte Museo de Málaga, 2007 (254 p.); Ginés Parra, Obras de José Manuel Marín y otras colecciones almerienses (biografía : Pedro Segura Cano), Fundación Museo Casa Ibáñez, Arboleas, 2010.
Poradové číslo: | 5 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 3 500 € |
Rok: 1943
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 39 x 46 cm.
Značené: Značené vpravo dole „Parra"
Popis:
Predkladaný obraz je na zadnej strane autorom popísaný a datovaný do roku 1943. Spadá teda do obdobia prvého vrcholu jeho tvorby. Na komornom formáte predvádza všetky prednosti jeho vtedajšieho umenia: predovšetkým plošnú štylizáciu civilistického námetu, plasticitu objemov krajiny a architektúry a predovšetkým rámcujúcu čiernu kontúru, ostro vymedzujúcu maliarsky tvar. Príznačne tak dokladá vplyv, ktorý mala na rané dielo Ginésa Parru súdobá tvorba Picassa a Dominguéza, ale aj Francisca Borésa, Joaquína Peinadu a Hernanda Viñesa. Obraz je dôležitý aj v česko-slovenskom kontexte. V roku 1946 sa pre naše umenie stalo udalosťou prvoradého významu výstava mladého československého výtvarného umenia v parížskej galérii "La Boétie" roku 1946. Do Paríža vtedy cestujú mladí Guderna, Semian, Zmeták -- a ako poslední zo svojej generácie -- premiérovo i Mudroch s Matejkom. Hlavný a trvalý výsledok cesty týchto mladých by sa dal stručne vyjadriť "znovuobjavením Piccasa" pre našu modernu. No Paríž roku 1946 nebol pre našu mladú modernu len miestom poznania Picassa, jeho novšej maľby rokov tridsiatych a štyridsiatych. Zoznámili sa aj s maliarstvom svojich generačných vrstovníkov, umelcov republikánskeho Španielska, medzi inými aj s maliarstvom Ginésa Parru. Viacerí z nich po vojne opakovane navštívili Československo a aj Slovensko, najmä po mimoriadnom ohlase pražskej výstavy "Umenie republikánskeho Španielska -- Španielski umelci parížskej školy" roku 1946 (vystavoval aj Ginés Parra).
Zoznam diel autora: