Poradové číslo: | 96 |
Nevydražené | |
Cena v predaji: | 7 000 € |
Rok: 1925
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 57 x 67 cm
Značené: Značené vpravo dole „Palugyay 1925“
Popis: Dielo Zola Palugyaya je aj napriek kľúčovému postaveniu tohto autora v našej umenovede pomerne málo známe. Nebol reprodukovaný v čítankách, nepostavili mu galériu a vznikli o ňom len dve publikácie sporných kvalít. Napriek tomu si bez neho nedokážeme predstaviť žiadnu výstavu o slovenskej moderne či slovenskom umení ako takom. Odpoveď na otázku prečo je to tak, je jednoduchá: kvality tohto autora sú nesporné a odvahou svojho maliarskeho prejavu vyniká aj spomedzi svojich súputníkov Alexyho a Bazovského. Jeho predčasná smrť ukončila jeho dielo v rozpracovanej podobe, ktorá bola výsledkom smelého hľadania pre neho najsprávnejšej cesty. Ako mnohí z jeho generácie aj on mal otvorené dvere do Európy a tak neváhal a vycestoval za vzdelaním do Budapešti, Krakova i Mníchova… Predkladané dielo vzniklo práve v období, kedy v Mníchove navštevoval školu slávneho maliara Hansa Hofmanna (1880-1966), no odkazuje k skorším impulzom nadobudnutým v Budapešti resp. kontaktom s tvorbou Ladislava Mednyánszkeho. Hmlisté ráno, a je jedno či ide o prímorské letovisko alebo liptovskú krajinu, je krásnym príkladom niečoho nadčasového v umení (nielen v tom Slovenskom). Táto univerzálnosť maliarskeho prejavu, zjavná v ponúkanom diele, je dôkazom spoznávania možností umelcom, ktorý vidím umenie ako nadnárodnú a univerzálnu veličinu. Nevieme kam by sa jeho tvorba uberala (predpokladať niečo podľa vzoru Bazovského a Alexyho by bola špekulácia), určite však vieme, že spomedzi spomínaných kolegov bol Palugyay najmenej „folklórny“. Takmer monochrómna maľba, tak jasne a nenútene ukazuje maliarovu fascináciu jednoduchým a stále sa opakujúcim prírodným úkazom, že by jej bolo možné venovať celé state. Každopádne táto univerzálnosť, či už vychádza z jedného (Mednyánszky) alebo druhého (Budapešť, Mníchov) zdroja sa stala pre Palugyaya charakteristickou aj neskôr - človek, je jedno aký, a jeho pozícia v monumentálnej prírode. (JB)
Zoznam diel autora: