29. November 2005
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL F. REICHENTÁLA NA AUKCIÁCH SOGY:
250 000,- Sk Sediaci. 1931. Olej na plátne. 60 x 50 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
50 000,- Sk Maliarka pri rieke. 1943. Olej na plátne. 74 x 82 cm. (9. jesenná aukcia,17. 9. 1998)
42 000,- Sk Bratislavská Vydrica. Okolo 1930. Olej na plátne. 40 x 52 cm. (20. letná aukcia, 21. 6. 2000)
40 000,- Sk Harmonikár. Okolo 1935. Kresba farebnými ceruzami, akvarelom na papieri. 60 x 42 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
36 000,- Sk Učiteľ talmundu. Okolo 1935. Litografia kolorovaná akvarelom na papieri. 57 x 42 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
35 000,- Sk Morský útes. Okolo 1920. Tempera na papieri. 21 x 28,5 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
Biografia: František Reichentál sa narodil 6. 5. 1895 v Lehniciach, zomrel 5. 4. 1971 v New Yorku. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Glatz), v Leningrade (prof. Beľajev). 1917-22 pôsobil ako učiteľ kreslenia v Irkutsku. Od 1922 v Bratislave, kde si založil maliarsku školu. 1933-38 profesor na Škole umeleckých remesiel v Bratislave. Študijný pobyt v Nemecku, 1926 v Paríži. Od 1948 žil v USA. Samostatne vystavoval v Paríži (1925), Bratislave (1927, 1937-38), Košiciach (1927, 1937), Prahe (1928, 1946), Leviciach (1933), Nitre (1938), Nových Zámkoch (1938), Žiline (1938). Súborné výstavy mal v Dunajskej Strede (1976) a v Bratislave (1945, 1992, Slovenská národná galéria). Z literatúry: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945, Bratislava 1960, s. 140-141; Zmetáková, D., Kohút, L.: František Reichentál. Kat. výst. Bratislava, Bratislava, Slovenská národná galéria 1992.
Poradové číslo: | 120 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 2 954 € |
Rok: okolo 1935
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 72 x 93 cm
Značené: vpravo dole „Reichentál“
Popis: Reprezentačná kompozícia Františka Reichentála „Na móle“ je dokladom zvláštneho vzťahu umelca k súdobej moderne. Po dobrodružnej anabáze ruských začiatkov sa Reichentál vrátil roku 1921 vracia na Slovensko a vzápätí sa na pražskej výstave "Jednoty výtvarných umelcov Slovenska" predstavil na vtedajšie naše pomery mimoriadne pokročilým, sociálnym maliarstvom v duchu nemeckej "novej vecnosti", porovnateľným vtedy len s košickou maľbou Františka Foltýna. Takúto tendenčnosť si jeho maľba uchovala až do začiatku tridsiatych rokov (Autoportrét, 1921; Ulica, 1923; Kaviareň, 1923; Dáma v čiernom, 1925; V krčme, 1925; Nezamestnaní, 1926, Nezamestnaní, 1933). Študijné cesty do Nemecka (1923--1925), úspešné výstavy v Berlíne a Drážďanoch, štipendijný pobyt v Paríži (1926) však už pripravujú vyvrcholenie Reichentálovej maľby. Je štýlovo zdanlivo celkom nesúrodé. Reichentál bez problémov, s viditeľnou intelektuálskou nonšalanciou (a s ťažko spochybniteľnou maliarskou presvedčivosťou) horúčkovito strieda štýlovú príslušnosť v časovo neraz tesne susediacich dielach. Jeho zvláštny, klasicizujúci "kubizmus" (skôr cézanizmus) sa uplatní nielen v monochrómnej monumentalite "sivých golemovských postáv" na neutrálnom pozadí (Odpočívajúci, 1930; Matka a dieťa, 1931; Práčka, 1933), ale aj v mestskom žánri (Kaviareň, 1931; Bratislava, 1931), či zátiší (Zátišie so stoličkami, 1927). V iných obrazoch mestských zákutí, v krajinách, aktoch, figúrach žien, zasa celkom protikladne zdôrazňuje brilantnú kresebnosť, gracióznosť farebných súzvukov i kontrastov, v duchu príkladu súdobej maľby parížskej školy od Braqua po Lhoteho (Polopostava ženy, okolo 1931; Domy pod bratislavským hradom, 1930--1933; Jar na pobreží, 1933--1935; Pri Dóme, 1936).
Zoznam diel autora: