29. November 2005
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL G. MALLÉHO NA AUKCIÁCH SOGY:
310 000,- Sk Ženy na poli. Okolo 1935-37. Olej na plátne. 71 x 82 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
260 000,- Sk Z kostola. Okolo 1935-37. Olej na plátne. 62 x 53 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
180 000,- Sk Anton Hlinka. Okolo 1935. Olej na plátne. 120 x 90 cm. (4. zimná aukcia, 16. 12. 1997)
160 000,- Sk Tanec. Okolo 1935-37. Olej na plátne. 45 x 56 cm. (26. letná aukcia, 5. 6. 2001)
155 000,- Sk Jar v záhrade. Okolo 1924-28. Olej na plátne. 70 x 57 cm. (22. jesenná aukcia, 26. 9. 2000)
Poradové číslo: | 75 |
Vyvolávacia cena: | 4 149 € |
Konečná cena: | 3 817 € |
Rok: okolo 1935
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 41 x 71 cm
Značené: vpravo dole „G. Mallý“
Popis: Olejomaľba „Pastierka kráv“ pochádza z najlepšieho tvorivého obdobia Gustáva Mallého. Mallého experiment začínal v rokoch 1922--1927, kedy pre seba objavil hornatú krajinu a ľudí stredného Slovenska. Už v začiatku tohto obdobia si vypracoval príznačný, nezameniteľný štýl postavený na zvláštnej súhre klasickej obrysovej kresby a modernejšej štetcovej kresby farbou. Razantne vyčlenené, úsečne štylizované tvary figúr a prírodných predmetov sú "obtekané" pruhovitými štetcovými ťahmi, pretvárajúcimi všedný, nesymbolický motív do jeho maliarsky svojprávnej obrazovej obmeny (Krajina s domami, okolo 1922; Dve matky, okolo 1923; Kravy na Paši, okolo 1923; Z paše -- Kravy, okolo 1924; Veľké okopávačky, okolo 1924; Z kostola, 1925; Gajdoš, okolo 1927). No už okolo roku 1924 Mallý vniesol do tohto princípu nový, dynamizujúci moment. Široký štetcový ťah, ktorý doteraz prináležal "skutočnosti", kopíroval jej reálne tvary, sa priemeňa na tuhý zväzok expresívne načrtnutých čiar a nadradzuje sa nad obrazové predmety. Už ich neopisuje, ale sú z týchto vyčiarovaných plôch zložené. Spôsob zostavovania obrazových atribútov je pritom prísne uvážený, racionalizovaný potrebou celkového dynamického vyznenia obrazovej kompozície a nie ľpením na indivividuálnej neopakovateľnosti zobrazovanej figúry, krajiny, žánrového výjavu (Podtatranský motív -- Váh vo Važci, okolo 1923; Motív z Važca, okolo 1924; Vlastná podobizeň, okolo 1924; Dedinská matka s dieťaťom, okolo 1926; Leto, 1926--1928; Odpočívajúce kravy, okolo 1929). Vyžiadalo si to samozrejme ďalšie abstrahovanie od detailov, zjednodušovanie, sceľovanie maliarskeho podania. Táto strohá štylizácia potom vyvrcholila v najlepšom období Mallého maliarstva v rokoch 1932--1934, hneď po rozpustení jeho bratislavskej súkromnej školy, kedy sa azda prvýkrát v živote mohol venovať výlučne vlastnej tvorbe. Vzdialený ohlas na maliarstvo Cézanna, ale najmä bližší a silnejší príklad českého Špálu, pomohlo Mallému nájsť východisko z istého napätia, ktoré doteraz vytváral neujasnený princíp "dvojitej kresby". Rozihraná, protismerná štruktúra štetcovej kresby takmer mizne. Stavebné plochy obrazových predmetov sú opäť klasicky maliarsky modelované, zároveň však je obrysovou linkou jasne priznaná a zdôraznená ich skladobná funkčnosť. Oslobodená plocha dáva takto možnosť jasavému vyzneniu dekoratívnych farebných tónov (Jarmok v Heľpe, okolo 1932; Trh na námestí Republiky, okolo 1933; Priadka z Mokrého hája, okolo 1934; Dobytčí trh v Heľpe, okolo 1934; Podtatranský motív, okolo 1935; Žena v kroji, okolo 1935; Pastierka, 1934--1936).
Zoznam diel autora: