28. Marec 2006
Biografia: Bála Spányi sa narodil sa 1852 v Budapešti, zomrel 1914 tamže. Študoval na Akadémii výtvarných umení vo Viedni. Po absolutóriu študijný pobyt v Szolnoku. 1887 sa usadil v Mníchove. Najprv pracoval s Baditz Ottom. Neskôr sa osamostatnil. Každé leto trávil v maliarskych kolóniách v Maďarsku a po návrate do Mníchova spracovával svoje náčrtky. Venoval sa takmer výlučne krajinomaľbe. Väčšinou maľoval krajiny s močariskami s vysokými stromami. Vychádzal z poňatia „intímnej krajiny“ maliarov barbizonského lesa, ktoré neskôr rozvinul do širšieho štýlu, kde rozvinul luministické a naturalistické elementy. Vystavoval v Műcsarnoku (1905). 1893 za dielo „Jesenný odraz svetla“ dostal zlatú štátnu medailu. Viacero jeho diel sa nachádza v majetku Maďarskej Národnej galérie. Z literatúry: Dr. Szabó Ákos András: Magyar Festők és grafikusok életrajzi lexikona, Nyíregyháza 2002, II. zv. str. 409.
Poradové číslo: | 97 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 12 614 € |
Rok: okolo 1880
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 180 x 130 cm
Značené: vpravo dole „Spányi B.“
Popis: Veľkoformátove dielo „Pastier s ovcami“ možno klasifikovať ako špičkové z hľadiska celkovej tvorby významného maďarského maliara Bélu Spányiho. Tento maliar bol typickým predstaviteľom krajinárskeho a žánrového naturalizmu rozhrania storočí tak, ako sa sformoval na mníchovskej akadémii, jej súkromných školách, ako aj letných maliarskych kurzoch v Nadybányii a Szolnoku. Vo výtvarnom umení Horného Uhorska a v celom stredoeurópskom priestore sa totiž práve na prelome storočí uzavierali a vyjasňovali prevratné zmeny. V romantizujúcich, realistických i naturalistických podobách pomaly doznievala biedermeierovská epocha s jej pohodlím myšlienkovej nehybnosti, duchovnej priemernosti a stálosti meštiackeho života i umenia. Maliarsky biedermeier -- to nebol len tichý, intímny pôvab meštiackych interiérov, sentimentálnych žánrových obrázkov všedného života, poživačných gurmánskych zátiší. Odmietnutie heroizmu, patetiky, monumentality európskeho klasicizmu a empíru od počiatku zvestovalo oveľa viac -- individualistický, chcelo by sa napísať, že až prízemný vzťah Stredoeurópana k životu, politike, vlastnej histórii i umeniu. Najmä zo súdobej literatúry známe pocity chýbajúcej zjednocujúcej myšlienky, nedejinnosti, absencie veľkých príbehov historickej tradície, ale i mŕtvosti, nemennosti každodenného života monarchie, neboli extravagantným plodom frustrovaných duší kaviarenských intelektuálov. Boli zrkadlovým obrazom duchovnej neistoty rakúsko-uhorskej štátnej ideológie. Biedermeier vrcholiaci počas nacionalistických revolúcií polovice storočia bol len jedným z jej umeleckých prejavov, určite však najpríznačnejším. Filozofia života uctievajúca nadovšetko hodnoty a predstavy malého človeka však vo výtvarnom umení prežívala i naďalej, ibaže nadobúdala iné umelecké spôsoby vyjadrenia. Nastupujúci revoltujúci, pátosom nadčasových tém nesený romantizujúci realizmus, ale aj priamočiary verizmus courbetovského razenia, oneskorené vplyvy francúzskych maliarov barbizonského lesa, prorokov impresionistickej revolúcie -- všetky tieto aktuálne príklady európskeho umeleckého diania sa v papinovom hrnci stredoeurópskej kultúry prelomu storočí zvláštnym spôsobom miešali, prestupovali a často i menili vo svoj protiklad. Modernistická revolúcia mala preto v tomto regióne skôr povahu kompromisnej evolúcie v duchu onoho Haškovho povestného "pokroku v medziach zákona". V poslednej tretine minulého storočia došlo i k dôležitým presunom v inštitucionálnej základni výtvarného umenia, najmä v umeleckom školstve. Uzavrela sa dlhodobá umelecká nadvláda Viedne, príťažlivejšími sa stali Budapešť, Praha, ale najmä v tom čase najmodernejší Mníchov, nielen kvôli výtvarnej akadémii, ale najmä súkromnými školami maďarského maliara Simona Hollósyho a Slovinca Antona Ažbeho. Tieto školy totiž neboli iba "predsieňami akadémií". Na rozhraní storočí sa stali ohniskami preberania nových myšlienok, novej filozofie života i umenia. A tá sa prejavovala najmä vzývaním intuitívneho, tolstojovsky úprimného žánrového realizmu v duchu Milleta, Courbeta, Bastiena-Lepagea a ďalších. Naturalistické ambície však súbežne zjemňovala módna bergsonovská filozofia iracionalizmu, subjektívneho vcítenia sa, dekadentného psychologizovania, duchovného prehĺbenia obrazu krajiny i života vidieckeho človeka.
Zoznam diel autora: