27. November 2007
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL J. LÖRINCA NA AUKCIÁCH SOGY:
56 000,- Sk Starosti I. 1934-36. Olej na plátne. 61 x 50 cm. (31. jarná aukcia, 26. 3. 2002)
48 000,- Sk Vesliar. Okolo 1965. Olej na plátne. 85 x 55 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
45 000,- Sk Kytica. Okolo 1940. Olej na plátne. 81,5 x 66 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
45 000,- Sk Dom na kopci. Okolo 1970. Olej na plátne. 57 x 66 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
41 000,- Sk Kúpajúci sa. 1976. Olejová tempera na plátne. 60 x 55,5 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
38 000,- Sk Poplach. 1942. Olej na preglejke. 35 x 27 cm. (34. jesenná aukcia, 1. 10. 2002)
36 000,- Sk Na ceste. 1967. Olejová tempera na plátne. 70 x 47 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
Poradové číslo: | 168 |
Vyvolávacia cena: | 1 162 € |
Konečná cena: | 1 759 € |
Rok: 1940
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 45 x 38 cm
Značené: vľavo dole "Lörincz"
Popis: "Madona z pusty" je galerijným dielom Júliusa Lörincza. Vo svojom ranom diele bol rovnako ako Čemický spätý s maďarským prostredím. Aj budapeštianske štúdiá absolvoval v tom istom čase ako jeho priateľ. Bol však žiakom a po ukončení štúdií i asistentom J. Vaszaryho, ktorý bol bezpochyby progresívnejším maliarom než eklektik Csók. Vaszary ho inšpiroval ku konštruktivistickým nábehom a Lörincz sa dokonca začas podieľal na aktivitách Kassákovho "Munka Kör" (Krúžku práce). Roku 1935 mal spoločne so Štefanom Prohászkom výstavnú premiéru v Bratislave. Vtedy bol už členom Masarykovej akadémie, ktorá mu udelila za výstavu zlatú medailu a štipendium. Využil ho na cestu do Belgicka, Holandska, ale najmä do Paríža. Tu ho osudovo ovplyvnil súdobý hedonistický expresionizmus Pabla Picassa, s ktorým sa i osobne spoznal. Zrejme aj toto spôsobilo, že jeho vtedajšia maľba je podmienená pôžitkárskym vychutnávaním napätí vznikajúcich v problémovom protipostavení expresívnej látky a konštruktívnej formy. Až v druhom pláne sa vynárajú stopy maliarových inštinktívnych tušení, pocitov umelca na pozadí vzbúrenej doby (Upretý, 1934; Samodruhá, 1935; Starosti, okolo 1935; Na pláži, 1936; Bezútešnosť, 1937; Pred búrkou, 1938; Zúfanie, 1938). Už v týchto raných dielach si Lörincz overoval významovú účinnosť neskôr pre neho príznačnej kompozičnej dispozície figúry a priestoru: obrazového spolužitia dramaticky štylizovanej, anonymnej torzovitej figúry a vyprázdneného pozadia jej obrazovej existencie. Znakovosť maliarskeho gesta sa ešte vystupňovala v Lörinczovej vojnovej maľbe budapeštianskeho obdobia rokov 1939-1945 (Vojnová madona, 1939; Bude vojna, 1939; Bezprizorní, 1939; Vojna, 1943; Matka sklonená nad dieťaťom, 1943; Matka s dieťaťom, 1943). V čase keď jeho generační druhovia v Bratislave uctievali nadreálnu poetiku ikonických symbolov kytíc, portrétov a zátiší, Lörinczove dynamicky vystupňované, tvarovo maximálne oprostené obrazy pripomínajú skôr problematiku vtedy najmladšej výtvarnej generácie, hložníkovskej vetvy pokolenia druhej svetovej vojny.
Zoznam diel autora: