08. Marec 2011
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 4 979,- € Trh v Banskej Štiavnici. Okolo 1930. Olej na plátne. 50 x 60 cm. (67. jesenná aukcia, 3. 10. 2006)
2 788,- € Trh v Banskej Štiavnici. Okolo 1935. Olej na plátne. 50 x 60 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
2 622,- € Topole. Okolo 1935-1936. Olej na kartóne. 70 x 60 cm. (72. letná aukcia, 12. 6. 2007)
1 991,- € Na trhu v Banskej Štiavnici. Okolo 1930. Olej na plátne. 60 x 50 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
1 726,- € Pohľad na Štiavnicu. 1965. Olej na lepenke. 60 x 68 cm. (5. jarná aukcia, 17. 3. 1998)
Biografia: Jozef Kollár sa narodil 8. 3. 1899 v Banskej Štiavnici, zomrel 21. 10. 1982 v Banskej Štiavnici. 1914-18 vojak na rakúsko-uhorskej armády na rumunskom a talianskom fronte. Od 1919 študoval na súkromnej škole E. Halásza-Hradila v Košiciach, 1920-21 na Akadémii výtvarných umení v Mníchove (prof. Knier), 1922-29 na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Rudnay). 1931 bol na študijnom pobyte v Taliansku. Od 1931 žil a tvoril v Banskej Štiavnici. 1935-36 pôsobil v Alexyho maliarskej kolónii v Piešťanoch. Z literatúry: Vaculík, K.: Jozef Kollá Bratislava 1970; Petránsky, Ľ.: Jozef Kollár. Bratislava 1978.
Poradové číslo: | 27 |
Vyvolávacia cena: | 3 000 € |
Konečná cena: | 3 000 € |
Rok: okolo 1920
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 63 x 50 cm
Značené: Značené vpravo dole "J. Kollár"
Popis: Pre Jozefa Kollára bolo typické váhanie medzi náladovým luminizmom a zmyslovo, rukopisne temperamentnejším maliarstvom. Okrem bansko-štiavnických krajín maľoval často i výjavy z miestnych trhov a jarmokov. Jeho hýrivo štylizované ľudové scény však zostávali vždy len v polohe bezprostredného maliarskeho postrehu, bez inak obvyklej dekorativizujúcej štylistiky. Rozhodujúcim okamihom jeho naliarskeho vývinu bolo účinkovanie v piešťanskej maliarskej kolónii (1935--1936). Vo vzájomnom ovplyvnení s Alexym a Palugyayom tu objavuje erbový, skryto symbolický, panteistický motív topoľov pretínajúcich horizont považskej krajiny. V Kollárovej pozostalosti sa však nachádza i množstvo zátiší, ktoré dosvedčujú jeho temperamntný osobnostný naturel, zmysel pre šťavnatú štylizáciu motívu.Obchodné renomé Jozefa Kollára - po istom precenení v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch - sa v súčastnosti ustálilo na umelecko-historickom názore klasifikujúcom tvorbu maliara ako jeden z významných príkladov senzuálneho prúdu našej medzivojnovej maľby (Gwerk, Palugyay, Koreszka, Flache, Ruttkay-Nedecký a ďalší). Táto línia našej medzivojnovej moderny nachádzala svoje východiská v internacionálnom umení secesie a symbolizmu, ktoré obohacovala kultivovaným civilizmom najmä v krajinomaľbe, ale aj vo figurálnom žánri. Jozef Kollár sa od počiatku profiloval ako jeden z pokračovateľov svojho prvého učiteľa, košického Elemíra Halásza-Hradila. Neskôr na neho vplývala mníchovská maľba rozhrania storočí i koncept budapeštianskeho profesora Júliusa Rudnaya. Tým bolo dané i jeho počiatočné štýlové lavírovanie medzi náladovým luminizmom a zmyslovo, rukopisne temperamentnejším plenérizmom.
Zoznam diel autora: