Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 71 366,93,- € Železná brána. Okolo 1900. Olej na plátne. 120 x 200 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003) 64 000,- € Barbizonský les. Okolo 1890. Olej na plátne, dublované. 140 x 90 cm. (87. jesenná aukcia, 6. 10. 2009) 35 200,- € Močaristá krajina. Okolo 1980-85. Olej na plátne. 95 x 125 cm. (84. jarná aukcia,10. 3. 2009) 34 853,61,- € Sediaci tulák. Okolo 1895. Olej na plátne, dublované. 59 x 73 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006) 28 000,- € Zimný potok. Okolo 1890. Olej na plátne. 50 x 70 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
Popis: K dielu je priložený certifikát pravosti od významnej maďarskej galeristky a znalkyne Dr. Judit Virág. Olejomaľba „Chlapec v klobúku” je galerijným dielom figurálnej tvorby Ladislava Mednyánszkeho. V slovenskej, ale namä v maďarskej literatúre bolo mnohonásobne popísané, ako sa z dekadentného stredoeurópskeho ovzdušia konca storočia sa napájal mysticizmus neskorého vrcholu jeho figurálnej maľby deväťdesiatych rokov. V pozadí tohto makabristického obdobia umelcovej tvorby boli i traumatizujúce osobné okolnosti -- najmä ťažké ochorenie a potom smrť otca roku 1895. Duševná rozorvanosť, sebaspytovanie na existenciálne, posledné veci človeka, priam chorobné zaujatie obrazmi umierania, motívy prírodných katastrof a nešťastí, ale aj fantasmagorické vízie ťaživých snových výjavov celkom prevládli v motívoch maliarovej neskorej tvorby. Predchádzajúci, istým sociografickým záujmom korigovaný pohľad na život dedinského a mestského proletariátu -- cigánov, tulákov, pastierov a sedliakov vystriedali podstatnejšie metafyzické ambície. Naturalizmus obrazov typických spoločenských outsiderov čoraz viac prekrýval zovšeobecňujúci akcent, poukazujúci viac na existenciálny, než spoločenský údel človeka, na zložitosti jeho tajomného vnútorného života. Medynánszkeho figurálna tvorba, ktorá aj v inak rozhľadenej maďarskej odbornej spisbe, pomerne dlho – oproti krajinomaľbe -- čakala na plné uznanie, sa zasa v slovenských výkladoch stala predmetom vyslovene tendenčných štylizácií. Na margo takýchto apoteóz vyhranenosti Mednyánszkeho sociálnej profilácie však možno položiť všetečnú otázku, či prapôvod maliarovej príchyľnosti k nižším spoločenským vrstvám nespočíval skôr v jeho homosexualite Rovnako je nejasné, či Mednyánszkeho sociálne cítenie bolo dôsledkom radikálnych politických predstáv, alebo len akousi dekadentnou formou moralizovania. Pri všetkej schopnosti vcítenia sa do situácie sociálnych vydedencov zachovával Mednyánszky rozpoznateľný, niekedy sa chce napísať, že až cynický odstup. Podstnejšie je, že mystické vzopätie makabristického obdobia zostalo po roku 1895 už trvalým príznakom maliarovho umenia a plne prevážilo nad prvotnou naturalistickou nazeravosťou obrazov života dedinskej, či mestskej chudoby. To všetko však vyvolalo na svet štýlové zmeny Mednyánszkeho maľby. Kolorizmus podriadený významovo jednoznačným monochrómiám hnedých a okrových farieb, prirodzené rozptýlené svetlo nahradzované reflektorickými, zároveň znejasňujúcimi i vysvetľujúcimi snopmi blúdiacich svetelných lúčov. Prejavilo sa to najmä dominanciou základného farebného tónu, určujúceho duchovnú atmosféru obrazu, ale najmä dynamicky vystupňovaným "kreslením" farbou. Významy neskorých Mednyánszkeho diel takto zdôrazňovali určujúcu rolu magického ozvláštňovania, symbolického nasycovania z reality vytrhnutého, pôvodne celkom triviálneho žánrového námetu.