Blogy | O sebareflexii obchodníkov s umením

V minulosti som na tomto mieste opakovane písal o potrebe sebareflexie obchodníkov s umením. Zdôrazňoval som, že sa pri tom predpokladá istá objektivita. Merateľnosť, teda podloženosť relevantnými faktami, číslami, štatistikami. Pretože: sústavné kritické „obzeranie sa späť“ je nielen nevyhnutnou podmienkou realistického odhadu vývoja trhu, ale aj profilácie firmy v jeho rámcoch. Napokon, takéto súvahy vedome, alebo len podvedome robíme vlastne denno – denne. Pri jednaní s majiteľmi diel, zvažovaní umeleckej kvality ich ponúk, či priechodnosti ich cenových predstáv, zostavovaní aukčných katalógov, tvorbe reklamných výstupov, korekciách dramaturgie aukcií a pod.

Problémom však je, že tieto seba-hodnotenia nie sú ani približne racionálne. Sú len pocitové. Operujú s dôvernou znalosťou predností i limitov firmy, okamžitých želaní a predstáv jej úzkej klientely. Širšie ekonomické i duchovné „okolie“ nášho počínania však zostáva „zemou nepopísanou“. Naše navonok artikulované tvrdenia o „stave trhu a jeho perspektívach“ sú preto prijateľné a overiteľné vždy len s istou licenciou. Sú totiž priam osudovo závislé od ich adresátov, respektíve situácie, v ktorej ich vyslovujeme.

 

Vždy iné fakty a čísla zdôrazníte (alebo zamlčíte) na pracovnej porade vedenia, skryto či otvorene reklamnom komentári na webovej stránke firmy, úvodnom texte pre vlastný edičný titul, rozhovore pre bulvárne, alebo seriózne médium, pri stretnutí s firemným VIP klientom, alebo opačne, priaznivcom Vašej obchodnej konkurencie. Skrátka,  v pomeroch, keď na jednej strane našej obchodnej rovnice je veľká neznáma, marketing našich služieb - v pravom zmysle tohto pojmu - nemá reálnu bázu.

 

Prečo takéto lamentácie? Nuž, pre neodolateľný pocit márnosti, vyplývajúcej z neuchopiteľnosti „vyššieho zmyslu“ toho čo robíme. Už viac ako pätnásť rokov som v branži a na principiálnu odpoveď na otázku o povahe nášho trhu s umením sa mi vidia vhodné stále rovnaké adjektíva. Nie je  ešte štandardný, nachádza sa akoby v pubertálnom stave, je neprognózovateľný, nemá vyhranenejšiu druhovú, či regionálnu diferenciáciu, je bez viditeľných prepojení na (aspoň blízke) aukčné zahraničie, takmer postráda spoločenský, či kultúrny ohlas a tak ďalej a tak podobne.

 

To všetko sú negatívne vymedzenia. Iba jediná  „pozitívna“  charakteristika  sa zdá priliehavá:  náš trh je – až patologicky - do seba uzavretý. Beznádejne rozdrobený do navonok (i vzájomne) nekomunikujúcich segmentov, žiarlivo si strážiacich nielen vlastné firemné tajomstvá, vlastné „know how“, ale aj verejne dosiahnuté výsledky.

 

Isteže: výsledky zahŕňajú nielen úspechy, ale i neúspechy.  Otvorená diskusia o nich, ich odborné zhodnocovanie by okrem - akiste nepríjemných - pripomienok obchodných zlyhaní, prinieslo niečo, čo nám predbežne najviac chýba. Totiž, spoločenskú vážnosť, ktorá nie je založená len na „bulvárnych“ číslach obratov vytrhnutých z ich odborného kontextu, či epizodických rekordných dražbách (nota bene výnimočných len v úzkych hraniciach národného trhu), ale na čomsi viac. Na všeobecnejšom rozpoznaní nezastupiteľnej úlohy, ktorú má (alebo by mohol mať) trh s umením v kultúrnej prevádzke.

 

Inak povedané: je podstatné, aby spomínaný „vyšší zmysel" toho, čo robíme sme pochopili nielen my obchodníci a naši klienti, ale aj takí ľudia, ktorí trebárs chodia na naše výstavy, ktorí si kupujú a čítajú naše katalógy, prezerajú si naše webové stránky, ale na samotných aukciách sa zatiaľ, z rozličných (nielen finančných) dôvodov nezúčastňujú. Aby ho pochopili kolegovia kunsthistorici, ale aj výtvarníci, umelci, intelektuáli všetkého druhu. Ktorí nás síce bedlivo sledujú, ale žiaľ len pod kategóriou „kšeftárov“, ktorí s kultúrou síce „zaobchádzajú“, ale vlastne do nej nepatria. A preto nestoja za vážnu diskusiu a záujem.

 

Iba na okraj: koľkokrát sa na slovenských aukciách dražili veci vyslovene galerijného významu? Nebolo ich naozaj málo. A koľko z nich sa dostalo do štátnych zbierok? Skúste hádať. Prezradím - v uplynulom roku ani jedna. Čo je oproti minulosti naozaj „rekord“.

 

Dosť na tom, ak by sa podarilo redefinovať naše aukcie zo sféry umeleckej ekonomiky ako svojprávnu súčasť jadra kultúry, tak by sa nám to viac-násobne vrátilo. Lebo spoločenská vážnosť trhu s umením musí byť prirodzená. Len vtedy produkuje akosi automaticky - bez potreby kvázi marketingových čarovaní a reklamného vymývania mozgov - aj jeho  ziskovosť. Ktorá je (aspoň podľa niektorých z nás) alfou a omegou všetkého nášho počínania.

 

Zatiaľ ale jestvuje na Slovensku čosi, čo by sa dalo horníčkovsky nazvať „dobre utajenou aukčnou scénou“. Pracujú tu už dlhé roky najmenej štyri aukčné siene. Vieme, aký bol ich minuloročný celkový obrat? A aký bol - povedzme - v porovnaní s rokom predošlým? Ako sa vyvíjal od roku 1997, kedy verejný trh s umením vlastne vznikol? A ďalej: aký bol pomer objemu vyvolávacích a konečných cien? Aké percento diel ostalo nepredaných a v akých umelecko-historických a cenových segmentoch? A opačne: kde, pri ktorých výtvarných smerovaniach a autoroch,  sa dosiahli najvyššie nárasty z vyvolávacích cien? Či všeobecne: ako sa za tie roky menilo bodovania cenového indexu (teda predajnej úspešnosti)?

 

Žiaľ, nič z tohto všetkého nevieme. A keby sme aj veľmi chceli vedieť, nedopátrame sa. Pravdu povediac nechápem: dane, DPH a poplatky LITE odvádzame poctivo azda všetci. Tak prečo tajiť primárne čísla? Aby sme sa (sami pred sebou, či pred našimi klientami) zdali úspešnejší, než v skutočnosti sme? A preto zverejňujeme len tie čísla, ktoré tejto podivuhodnej marketingovej dojmológii zodpovedajú? To nám naozaj stačia občasné a náhodné,  naviac dementné titulky v bulvárnych plátkoch? Ako náhražka za - možno aj kritickú - reflexiu „nás“ v kultivovaných médiách a zo zreteľa kultivovaných „ľudí kultúry“? Ktorí, či sa nám to už páči, alebo nie, sú konečným  arbitrom našej spoločenskej potrebnosti?

 

Paradoxom je, že „jádro pudla“ problému vôbec nespočíva v celostnom odkrytí našej aukčnej matematiky. Veď to poznáte: štatistika je často správny súčet nesprávnych čísel. Ide o jej interpretáciu. Presnejšie: o jej správnu metodiku. Porovnávať trebárs objem vyvolávacích cien s percentuálnou úspešnosťou aukcie je bohapusté štatistické „klamanie telom“. Aj keď navonok vyzerá veľmi dobre.

 

Chcete pozitívny príklad? Nedávno vyšla česká ročenka portálu ART+ (trh s uměním v roce 2012). Naozaj „výživné čítanie“ na vyše 140 stranách. A nielen pre obchodníka s umením. Sú tam samozrejme precízne spracované tabuľky, grafy a fotodokumentácia. A píše sa tam zasvätene aj o slovenských aukciách. V kapitole pod názvom „Mednyánszky a spol.“. To nás v SOGE naozaj teší, pretože na túto našu večernú aukciu sme mimoriadne hrdí. Ale tiež  – SOGA by pri svojom doteraz najvyššom ročnom obrate (viac ako 4 milióny EUR, bez aukčnej provízie) obsadila v rebríčku českých aukčných siení „čestné“ štrnáste miesto. To len aby sme si zasa uvedomili „kde je sever“ v širšom aukčnom zemepise, než je ten náš, slovenský.

 

Ale nie o tomto som chcel. Spomínaná ročenka totiž obsahuje aj (či predovšetkým) neobyčajne inšpiratívne rozbory obchodných trendov v jednotlivých segmentoch českého trhu (starí majstri, klasická moderna, 19. storočie, krajinári, Emil Filla, František Kupka, surrealizmus, Skupina 42, súčasné umenie, starožitnosti, aziatiká ...).

 

Zaujalo ma najmä jedno zistenie - vysoký počet autorských rekordov v strednom cenovom pásme (od stotisíc do milióna českých korún),  pri doteraz prehliadaných autoroch ako sú mařákovci, Hynais, Radimský, Justitz, Kars, Lada, Medek... . Pre Čechov je to ďalší dôkaz kultivácie trhu. Podľa riaditeľky Dorothea, Márie Gálovej... ne každý má miliony, ale i v dalších vrstvách jsou lidé, kteří chtějí sbírat umění, a chovají se podobně jako v tom nejvyšším cenovém segmentu. Jdou po kvalitě a za dobrou věc neváhají platit ...“.

 

Okrem toho, že jestvuje aj na Slovensku iks podobne obchodne nedocenených autorov a nateraz „neoslovená“ množina ich latentných kupcov,  má však uvádzaný český príklad ešte jeden skrytý zmysel. Je dôkazom o občasnom predstihu „nízkeho“ obchodu pred „vysokou“ vedou, teda akademickou umeleckou históriou, či galerijnou, mienkotvornou výtvarnou kritikou. Nie je práve toto schodná cesta k vyššie avizovanému cieľu ich zblíženia?

 

V každom prípade – jednou z vecí, ktorá prekáža štandardizácii nášho trhu, je neexistencia od obchodníkov nezávislej, odbornej platformy, ktorá by ho priebežne analyzovala a hodnotila. Povestné „čakanie na Godota“ sa pre nás zmenilo na čakanie na slovenského Jana Skřivánka. Trpne čakať však nestačí. Musíme si ho aj zaslúžiť.

 

 

(text bol publikovaný v katalógu 109. jarnej aukcie firmy SOGA, 19. 3. 2013)

Diskusia

Michal Bycko, PhD. 12.05.2013 06:37

OSPRAVEDLNuJEM SA ZA CHYBY...PISEM Z MOB.TELEFONU...KLAVESNICA JE PRE TRPAZLIKOV....!.. ...:-)...SORRY!...DAKUJEM.

Michal Bycko, PhD. 12.05.2013 06:28

To: Pozorovatel...1. Na Slovensku su dve galerie, kde uz dnes su prisupne percipientom unique diela AW. Prva Gallery Zoya v Modrej a Mihal Gallery v Kosiciach. Okrem toho je na SK niekolko skutocnych zberatelov , ktori sa mozu pochvalit vybornymi dielami AW, ale aj inych umelcov Ameriky a sveta. Tak trocu " od ruky" a osamotene tu funguje aj Muzeum Andyho Warhola v Medzilaborciach ako " nestor" Warholovych muzealno-galerinych subjektov v Europe i vo svete ( uz 22 rokov ), ktore sustavne zapasi s uradnickou hlupostou a nepochopenim. Na rozdiel od inych spominanych subjektov ( privatnych) postrada z isteho pohladu slobodu v kreativite a v strategii (je statne!).... 2. Co sa bude kupovat na SK v buducnosti? Nepocitam s tym, ze pocet zberatelov s rozhladom " za humna" rodnej hrude porastie...ale problem bude o cenovej dostupnosti a dostupnosti diel klasikov druuhej polovice 20.storocia. Narastie pocet falzov... tie budu kupovat nahodne bohati ludia na SK pretoze " molovy" syndrom zdvihania " placacky" na aukciach ich bude stale vabit...akoze do kategorie VIP ( rusinsky: VIDIS... IDE PUSTOTA!)...Ti skutocni zberatia si pockaju a budu skupovat majsrrov druhej polovice 20.storocia mimo aukcnych sieni...alebo " cez telefon. Vyselektuje sa elita od tuctovosti. 3. Aukcna sien Darte ...a to mi je fakt luto...nikdy nedobehne Sogu a pod. Zacala velmi dobre...nasledne sa to stalo mym malomestanskhm " molom"... zacali sa predavat popri vynikajucic dielach aj gyce a braky a cele to este " priklincovali" nie najodbornejsie komentare majitela siene...jeho caste megalomanske vyroky o samomsebe a jeho aukciach ...marginalne sa dotykajuce " insity" a velmi a v zlom kontrastujuce so skutocnou odbornistou predstavitelivSKGY a pod. Dalsim zlym vizualom strategie prace Darte je ponukanie " oponukanych " obrazov nepredanych v inych subjektoch, ale hlavne predavaniesienou nepredanych diel na " blsaku" typu www.bazos.sk.Darte si tak sama vytvorila cestu " dole" a tym spochybnila sama sebe. Az hranicne patologicka introvertnost a " narcizmus" predstavujuci sa " uletmy" ponukania platien van Gogha, Picassa, Repina..., ktore boli od prveho internetoveho zverejnenia jasnymi falzami a ktore ako zahadne prisli...tak aj zahadne zmizli. Ak by sa majitel na svojej w-domene otvoril verejnosti s moznostou vstupovat komentarmi na nej ( podobne akk to ma Soga)... zredukoval iba svoje " popevky" na slavu svoju...urcite by sa ( hoc mizno bolestivo ) odborne pohol dalej. Bez lzi...megalomania a...Darte zacala velmi dobre....no dnes...NO COMENT!...stacilo a PROSIM NEBRAT TU NIC OSIBNE !....DAKUJEM.

Pozorovatel 05.05.2013 15:38

NA SLOVENSKU ESTE DLHO POTRVA KYM SA UTRASIE REBRICEK AKYCHKOLVEK HODNOT TEDA AJ UMELECKYCH KRITERII PODLA KTORYCH SA BUDE INVESTOVAT DO UMENIA.SENTIMENTALNE HLADISKO OKRAJOVYCH AUTOROV ZO SVETOVEHO HLADISKA VYSTRIEDAJU PRAVE RENOMOVANI AUTORI.CAS UKAZE ZE INVESTORI NIE LEN DO UMENIA SA ZACNU ORIENTOVAT NA VELKE ZNACKY.TO IM ZAISTI VACSIU PRESTIZ I NAVRATNOST PENAZI.AUKCIE NABERU NA ZAUJIMAVOSTI A BUDU SA TU TOCIT MILIONY EUR.TO NIE JE SCIFI TAK TO BUDE I NA SLOVENSKU ALE MY TU UZ NEBUDEME.VYVOJ SA NEZASTAVI A TAKI BOJOVNOCI OSVIETENSTVA UMENIA U NAS AKO PAN BYCKO BUDU VO VSETKYCH VYZNAMNYCH KNIHACH O KULTURE NA SLOVENSKU.TI UROBILI V CASTI SVOJHO ZIVOTA TO CO CITILI ZNIE TO TROCHU AKO PATOS ALE PO NICH ZOSTANE DUCH GENIUS LOCI TAM KDE TO TVORILI A PO NIEKTORYCH AKO KRAJNAK LEN NAFUKANA MODLA SNAZENIA NA UMENI NIECO ZAROBIT.VELKA PRIVATIZACIA DUSE NA SLOVENSKU STALE PREBIEHA.MAJTE TROSKU STRPENIA SUDRUHOVIA.

POZOROVATEL 25.04.2013 14:04

TRAFENA HUS ZAGAGALA

Michal Bycko, PhD. 24.04.2013 14:05

TO KROKODIK...pane(ni)...netusim...neviem...ALE VYTOCILO MA, ZE ISTY ...UDAJNE KLIENT PANA DR.KRAJNAKA (vraj ich bolo viac !)..MU POSLAL(i) MAIL...KDE SLOVA, KTORE STE UVIEDLI BOLI PREZENTOVANE AKO MOJE...V zasade...po cely zivot ... som sa pod svoje vyjadrenia podpisal...Pan Dr.Jaroslav Krajnak, PhD. to zobral osobne a...Ale da sa ho na to opytat osobne... na jeho w- domene: www.dartesro.sk ... Ja nemam problem prijat kritiku voci mojim vyjadreniam, ale nie k cudzim... mne falosne podvrhnutym...KNIH O MANAZMENTE V UMELECKOM OBCHODE SU UZ DESIATKY...(Thomson, Cohen, Kaiser, program Arts Management Fellowship na Kennedyho centre vo Washingtone....)...,NA KNIHU PANA KRAJNAKA MAM SVOJ NAZOR...ALE ZATIAL SOM VEREJNE NEPREZENTOVAL....

krokodík 24.04.2013 08:26

Pán Bycko, ako prišiel krajňák nato, že článok Pozorovateľa je o jeho spoločnosti a o ňom samom keď sa nikde neuvádza žiadne meno, žeby niečo tušil alebo vedel čítať medzi riadkami ...? .....Pozorovateľ....Na vychode Slovenska posobi aukcna sien ktora ohuruje poctom i kvalitou predanych diel.Ked sa pozriete pod pokrievku tychto drazieb je tu navarena iba nesolena polievka.Podava sa tu Picaso i Warhol zabaleny v Hamelovi ci pasuce sa jelene s rusnom na kolajniciach .BEZDUCHY A NEKONCEPCNY BAZAR.Ranny slovensky kapitalizmus tu ponuka svoje neopakovatelne podoby.Podme sa aspon trosku zahrat na bohatych a umenia znalych investorov.Aspon zahrat ked nimi nie sme.Ved to nie je trestny cin.Je to len vyuzitie vkusu a nevedomosti ludi ktori sa chcu aspon trosku lisit.A najviac smutne je to ze na cele tohto absurdneho kolotoca stoji jednoduchy muz s priemernym intelektom kory to vie vsetko sarmantne prikryt svojim eodolatelnym usmevom.Viem poviete si vsetko potrebuje cas.Ved peniaze nerastu na stromoch.My narod pastierov oviec ,keby tak kralov,sa doma vecer prezehna a pomodli za svojho obdivovaneho pana. Nech čítam ako čítam o krajňákovi ani chýru...

Michal Bycko, PhD. 22.04.2013 17:36

Pan Ondrus...len dufam, ze sa raz obrazne obraz obsahu slov mojho deda " NEDOTKNEŠ SJA NEBA PAĽCJOM ! ( NEDOTKNES SA NEBA PRSTOM!)...trosku poludsti ... aspon v nadeji. My Rusini mame jedno porekadlo : " Nijakych strom nevyrosne do neba, ale iz joho verška je nebo cholem dobri viditi !" (Ziaden strom do neba nevyrastie, ale z jeho vrsku je aspon nebo dobre vidiet! )...Dakujem za podporu a drzim aj ja Vam palce!....

Igor Ondruš 22.04.2013 17:19

Ad.: Michal Bycko, PhD. Pán Bycko, všetka česť Vám, naozaj, držím Vám palce vo Vašom boji, kiežby to bolo tak ako si to predstavujete, chcete toho hodne veľa, až to vyzerá ako revolúcia ( v pozitívnom zmysle slova). Len si naozaj myslím, že za to všetko, že to tu nefunguje s umením a vôbec s kultúrou príkladne, alebo aspoň tak ako v nejakej vyspelej civilizovanej (západnej) krajine, môžu hlavne odborníci na kultúru a na umenie, ľudia, ktorí sa umením zaoberajú, lebo majú na to príslušné vzdelanie, a nie umelci, ktorí študovali na to, aby robili (svoje) umenie (tubačovi trubka, ako vravíte). Vy všetci, čo ste na to kompetentní ,,ste sa zhodli, no úrodnú pôdu ste nenašli'' - to je ten problém, len neviem, kto vám bráni vytvoriť ten úžasný systém, ktorý by užitočne fungoval. Kto? Politici? Umelci? Ja? Moja matka? Ja môžem podpísať petíciu za nejakú dobrú vec, alebo proti nejakej kravine. Za čo mám byť ešte zodpovedný? Môžem fakt ja osobne za to, že nefunguje dobre kultúra a umenie na Slovensku? Ja, čo som vyštudoval VŠVU? Ja mám snáď robiť svoje umenie a navštevovať výstavy v galériac a múzeách (a nie kvôli vínu a pagáčom!). Ale to, že sa nedokážu dohodnúť vedecký pracovníci skrze umenie a kultúru medzi sebou a už tobôž nie s politikmi na štátnej, regionálnej, komunálnej úrovni - na to mám vplyv asi ako veverička na celosvetový mier. Lebo nemienim byť aj umelec, aj kurátor, aj pedagóg, aj aktivista, aj galerista, aj vševedko, aj traktorista. Zistil som za tie roky, že ani ľudia od vedy o umení medzi sebou, ani umelci, ani politici sa nevedia dohodnúť na ničom normálnom a fungujúcom, lebo všetci sú neuveriteľne ,,múdri'', alebo ,,blbí'' - záleží na uhle pohladu. A ani toho Boha nie je, ktorý by povedal, že keď to nevieme, keď sa nevieme dohodnúť na niečom normálnom a fungujúcom, tak opajcujme nejaký normálny a fungujúci model z nejakej normálnej a fungujúcej krajiny (kde sa asi piesok leje a voda sype). A tí percipienti umenia... no, obávam sa, že tu je najväčší kameň úrazu. Väčšina obyčajných ľudí, keď náhodou zablúdi do galérie, tak to umenie tam (hlavne to súčasné) považuje za ho**diny. A väčšinu mladých (aj z tých všelijakých FF a U a VŠ) zaujíma hlavne zábava, alkohol, drogy, sex, hudba, disco, pi**viny na internete, priatelia na sociálnych sieťach, stupid videá a stupid filmy... Toto všetko prevalcuje akúkoľvek edukáciu. Pán Bycko, keby ste sa ako neviditeľný pozorovateľ dostal medzi mládež mimo akademickú pôdu, či galériu, tak by ste pochopil, že koniec Sveta sa už začal. Ale ináč Vám fakt držím palce a plne Vás podporujem. S pozdravom, Váš obdivovateľ.

Michal Bycko, PhD. 22.04.2013 15:30

To Mgr.Art Igor Ondrus... Kto za to vsetko moze ?...ja.. Vy...oni...VSETCI, pretoze sme dopustili aby funkoval "system" chaosu...Bude 40 rokov od kedy sa " sprtam" v umeni, umeleckej edukacii od kulturnych stredisk cez ZUS, muzea, galerie, externe posobenie na FF ( teori umenia a muzeoedukologia) po Muzeum AW...Desatrocia tvrdim, ze pre umenie je dolezita vychova percipientov a muzeoedukologov. Ano...suhlasim umenie nie je iba obchod...ale aj " nastroj" tvarovania duchovnej " skladby" cloveka....V tom pripade je nutne zmenit system hierarchie a riadenia muzei a galerii...nerobit z vybornych kuratorov alebo politicky nominovanych osob riaditelov, ale ten system dat do podoby : riaditel manazer a umelecky riaditel( ludovo povedane trubacovi truba a fararovi kadidlo)...V AW muzeu sme pred 10 rokmi vypracovali program MUZEOEDUKOLOGIA...akriditoval sa na katedre estetiky a vied o umeni FF PU (ako povinny predmet pre studentov estetiky ucitelskeho smeru) a na Institute narodnostnych studii PU. Vraj aj na katedre vytvarnej teorie , vychovy a umenia ( moja " materska katedra" -FF (UPJS) teraz PU...kde muzeoedukogiu by mala ucit moja spolustudentka z doktorandskeho studia z pred viac ako desiatimi rokmi - doc.dr. Edita Volscukova, PhD. Zaujimave, ze napriek niekolkym edicnym mediam v spolupraci s UMB, PU, KU v Blave, UJUP v Cesku ( Usti n/L.) a zrealizovaniu minimalnetroch sympozii k danej teme s AVU v Lvove, ASP v Krakowe atd....ZAUJEM O SYSTEM MUZEOEDUKOLOGIE V NASICH GALERIACH A MUZEACH SA STALE VIAC PRIKLANA K ZAUZIVANEMU SYSTEMU NEDAVNEJ DOBY - vela sme o tom debatovali s doc.Misom Murinom, Jozom Csereszom, Janom Husarom, prof.Petranskym....vsetci sme sa zhodli no urodnu podu nenasli. TEDA...V COM JE CHYBA, ALEBO CO SA ZIADA: 1. SYSTEM EDUKACIE- MUZEOEDUKOLOGIA A KONCEPNA VYCHOVA PERCIPIENTA- buduceho navstevnika vystav, zberatela.... 2. DAT MUZEALNYM A GALERIJNYM SUBJEKTOM SLOBODU V PODNIKANI...ALE NIE SPOSOBOM CIM VIAC ZISKAS HOKOM...TYM MENEJ TI DA ZRIADOVATEL... 3. UZ KONECNE POCHOVAT CHORU VIZIU MUDr.HUDECA O CENTRALIZACII RIADENIA ...INTENDANTURY...VRAJ SU ISTE USILIA OBNOVIT TEN SYSTEM....BOH NAS OPATRUJ! 4. VYSELEKTOVAT A ZLUCIT TIE MUZEA A GALERIE, KTORE NEDOKAZU PREKROCIT HRANICU MESTA...ALEBO REGIONU... 5. AKCEPTOVAT SPECIFICKOST A POSLANIE MUZEALNEHO A GALERIJNEHO SUBJEKTU A NEMIESAT " HRUSKY S JABKAMI" - priklad...byvale intendantury.... 6. DAT POVINNE PRESTUDOVAT KAZDEMU PRACOVNIKOVI REZORTU UMENIA A KULTURY ASPON MONOGRAFIU MICHAELA M.KAISERA: STRATEGICKE PLANOVANI V UMENI.... 7.NECHAT UMELCOV NECH TVORIA A KURATORI NECH VYTVARAJU PRE NICH PROSTREDIE PREZENTACIE I UMELECKEHO OBCHODU ( AKO PRIKLAD PRACA DR.SVESTKU, LEA CASTELLIHO, J.RICHARDSONA...A MOZNO AZ COHENA A SPOL....)... 8.PRESTAT SI ZAVIDIET A TOLEROVAT PODPRIEMERNOST, DILETANTOV A POD. THE END!...:-)

Igor Ondruš 22.04.2013 13:25

Ad.: Michal Bycko. Rozumiem Vám, je to tu mierne ,,nevyvinuté a deformované'', ale kto (to) môže za ten zlý trh s umením, zlú stratégiu plánovania v múzeách a galériach - dramaturgia, manažment, absenciu odborných médií, kritiky (Profil, Flash Art, Jazdec nestačí?)??? Kto za to môže? Štát? Alebo umelci? Alebo ostatný pracujúci či podnikajúci ľud? Máte pravdu v tom, že sa môžme dočítať hlavne o ,,výbornom umelcovi'', čo sú niekedy tak oslavné články, ovulácie, ejakulácie, že to treba brať leda ak ako PR články od kamarátiek, kamarátov, partnerov, obchodných zástupcov - čiže treba to čítať ,,medzi riadkami. A tá byrokracia - to je len úchylná snaha o poriadok, zákonnosť, transparentnosť, ktorú treba dobrúsiť, t.j. v prípade umenia a kultúry exaktne a neúnavne vysvetlovať tam tým hore, zákonodarcom, že umenie a kultúra nie je len obyčajný biznis, ale aj niečo dôležité pre IQ celej spoločnosti. Ale to je ťažké, keď dnešní umelci sú už dosť často umelci-biznismeni-vyrábači, ktorí sa dennodenne modlia k trhu s umením. Ale radšej byť niekym milovaným a sexuálne uspokojeným optimistom, ako IBA permanentne bojovať s ľudskou hlúposťou a so sk****ným systémom.

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.