Blogy | O SNG a „hlase ľudu“

Vraví sa – kto nie je na Facebooku ten neexistuje. Patrím k tým nejestvujúcim. Výtvarníci a kritici Tomáš Džadoň, Palo Fabuš, Marián Grolmus, Jana Kapelová, Michal Moravčík Lucia Sceranková, Pavla Sceranková, Dušan Zahoranský sú na tom celkom inak. Ich existencia v “sociálnej sieti” je v poslednom čase viac ako zrejmá. Už menej zrejmé (aspoň pre mňa) sú ich profesionálne výkony. Dosť na tom však: kto by dnes nediskutoval o ich výzve zverejnenej práve na Facebooku? Pod nie celkom zrozumiteľným názvom “Dvadsať rokov po nežnej neuplynulo” ? Len pre tých, čo to ešte nečítali – vyššie spomínaní mladí si riadne a s chuťou “kopli do SNG”. Naša galerijná alma mater im pripadá provinčná, bez medzinárodných kontaktov a projektov, je pre nich hniezdom normalizačných štruktúr, nereflektujúcich spoločenské dianie po revolúcii, netransparentne míňajúcich peniaze daňových poplatníkov na aktivity “priepastne zaostávajúcimi za výstupmi súkromných inštitúcií...“ etc. etc. Chcú so svojimi požiadavkami vstúpiť do pripravovaného konkurzu na miesto riaditeľa SNG, vyzývajú k priam celonárodnej diskusii, zvolávajú „konferencie“, či skôr predvolávajú „na koberec“ minulú i poverenú riaditeľku, predstaviteľov ministerstva kultúry. Poviete si: prečo nie ? Hlas ľudu je ako vieme hlasom božím a toto je príkladom „demokracie“ v jej modernej, virtuálnej podobe. Keby pravda nebolo to povestné „keby“.

V každom prípade: k výzve sa medzičasom pripojilo desiatky viac či (skôr) menej známych osobností. A pomaly z nej stáva problém, ku ktorému sa každý, komu nie je SNG ľahostajná, mal jasne a jednoznačne vyjadriť. Zatiaľ totiž v celej veci prevláda v pravde „revolučná“ eufória. Každý kto sa čo len náhodou prikmotrí k facebooku, strieľa „iba tak od boku“ svoje, pokiaľ možno čo najšialenejšie návrhy. A dotknutá strana sa ocitla celkom v defenzíve. Chcel by som, v rámci vlastných možností, aspoň trochu vyrovnať „pomer síl“. Dávam preto na tomto mieste priestor Dr. Kataríne Bajcurovej, bývalej desaťročnej riaditeľke SNG. Teda, podstatným častiam jej otvorenému listu, adresovaného jednému zo signatárov výzvy, výtvarníkovi Michalovi Moravčíkovi (plné znenie listu nájdete na facebookovej stránke SNG):

„... keďže ste jediný zo signatárov , ktorého osobne poznám, rozhodla som sa svoj názor na tento „text“ sformulovať Vám osobne, aj preto, že Vás pokladám za slušného a triezveho človeka, s ktorým som ako kurátorka a historička umenia viackrát a bez problémov spolupracovala.
„ ... a propos „Nežná“ a k meritu veci:

1/ nie je celkom jasné, čo myslíte tým, keď SNG vyčítate, že nereflektuje „tému transformácie“, výročia „nežnej“ revolúcie v svojej činnosti. Mám to chápať tak, že požadujete, aby sme reflektovali odraz udalostí roku 1989 v umení typom výstav „Život a práca ľudu v kapitalistickom Československu / na Slovensku“ alebo dobre známymi výstavnými titulmi k nekonečným výročiam (SNP, Oslobodenia, Víťazného Februára, Nežnej Revolúcie...)? Musím vás ubezpečiť, že SNG takéto agitačné výstavy už 20 rokov nerobila a – verím – ani v budúcnosti robiť nebude.

2/ Ak mám chápať slová výzvy tak, že za 20 rokov sa v SNG nič nezmenilo, tak toto konštatovanie pokladám za bezhranične naivné: od roku 2008 je na svete publikácia SNG 60 rokov otvorené, kde je enumeratívny zoznam výstavnej a publikačnej činnosti SNG nielen za posledných 20 rokov – porovnať si fakty nebude až také ťažké, stačí prečítať. A iba krátka poznámka, čo sa týka odborných pracovníkov, v porovnaní s rokom 1989 je tu 99% nových ľudí z „mladších“ vekových kategórií, pričom by sme sa mohli zhodnúť minimálne na tom, že „mladý“ nie je synonymom pre „kompetentný“.

Požadovať publikovanie akéhosi návrhu auditu pokladám za učebnicový príklad „objavenia Ameriky“ a zároveň elementárnej neznalosti situácie. Všetky body vami navrhovaného „auditu“ boli v SNG viackrát riešené (inak, hneď po mojom nástupe v roku 1999), publikované v mojej koncepcii a vízii rozvoja inštitúcie, SNG prešla naposledy oficiálnym komplexným auditom pred rokom. Rada by som vás upozornila aj na to, že všade na svete rezultujú organizačné princípy fungovania inštitúcií z koncepčných programov a vízií toho-ktorého vedenia, a nie z laických verejných diskusií.

A napokon, záujem výtvarníkov o ďalší osud SNG ako sui generis umenovednej inšitúcie je skutočne dojemný. Znovu sa tu miešajú dojmy s pojmami: opakujem, SNG nie je Kunsthalle a nie je tu na to, aby bola servisnou organizáciou pre výtvarníkov. Zbierala, zbiera a bude zbierať súčasné umenie podľa čo najvyšších odborných kritérií; rovnako vystavovala, vystavuje a bude vystavovať súčasné umenie profesionálnym spôsobom, na základe spolupráce so skutočnými odborníkmi zo Slovenska i zo zahraničia.

SNG ako odborná inštitúcia rieši celý rad veľmi špecifických činností, o ktorých evidentne nemáte ani potuchy. Mal by ich však ovládať budúci riaditeľ tejto inštitúcie: mal by – a v tomto sa s Vami stotožňujem – vzísť naozaj spomedzi odborníkov, ktorí „čo-to“ vedia o galerijnej a múzejnej činnosti, mal by mať potrebné profesionálne zručnosti no predovšetkým – a tu nie som si istá, či sa zhodneme – mal by byť nezávislou, samostatne mysliacou a rozhodujúcou osobnosťou, ktorá nebude manipulovaná žiadnou politickou stranou, ale ani žiadnou nátlakovou skupinou alebo iniciatívou...“.

.............

Čo k tomu všetkému dodať ? Z mojej strany azda len to, že pokojne by som sa mohol pod list podpísať aj ja. Inak – komplex z „provinčnosti“ SNG sa u nás vynáral a vynárať bude, a to zrejme neustále. Iba ak by sme ho nechápali ako „vec ktorú treba zmeniť“, ale ako nevyhnutnosť s ktorou sa treba zmieriť, ba dokonca potencionálnu výhodu SNG. Ja som – oproti signatárom – jednoznačne za to druhé riešenie (k detailom mojej predstavy pozri môj starší blog „O vidieckosti SNG“).

Je tu však aj ešte jeden širší, tentoraz vskutku kardinálny problém. Majú sa v dnešnej postdemokracii takéto, vo svojej podstate úzko odborné problémy, riešiť „plebiscitom“ širokého kruhu aktivistických laikov, teda vlastne ustupovaním pred „hlasom ulice“ ? Alebo zhodou malého kruhu špecialistov ? Priznávam bez mučenia – dávam prednosť (nech ma signatári aj zožerú) ne-demokratickému postupu. Jedine ten totiž - aspoň latentne – zaručuje zmysluplné (a hlavne kontrolovateľné), lebo ráciom a nie afektom podmienené výsledky.

Diskusia

TnwzcFWUQxtZvbZe MEsmKPQJDRrxDpWf 14.03.2011 16:05

5dV6Za <a href="http://oxjytiezuxvv.com/">oxjytiezuxvv</a>, [url=http://mdafwovfzmcw.com/]mdafwovfzmcw[/url], [link=http://tuisvdkhppqp.com/]tuisvdkhppqp[/link], http://sdesbwgooqgj.com/

TnwzcFWUQxtZvbZe MEsmKPQJDRrxDpWf 14.03.2011 16:05

5dV6Za <a href="http://oxjytiezuxvv.com/">oxjytiezuxvv</a>, [url=http://mdafwovfzmcw.com/]mdafwovfzmcw[/url], [link=http://tuisvdkhppqp.com/]tuisvdkhppqp[/link], http://sdesbwgooqgj.com/

Peter tiez\07.03.2010 09:36

Len doplnim: Michal Bycko, Ph.D., 06.03.2010 12:22 INA TECHNIKA, INY CAS, INA DOBA, TROSKU O \"INOM\" ( FORMA A OBSAH ROVNAKE),ALE NIC NOVE PANI . ZEBY SKRYTA KAMERA? CO VY NA TO Doc.Michal MURIN, ArtD.? TO TOTO MA "VLADNUT" V SNG? PROSIM, POROVNAT (Michal Bycko, Ph.D., 06.03.2010 12:22): http://www.youtube.com/watch?v=Bg48Xn8YMio&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=-sSsWj2HWk0 http://www.youtube.com/watch?v=ZutcjfJATRI&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=_cT10g9U9cU&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=MYrPJozmSdg&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=Pd0r_kuOiw8&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=MR3wqjfx2eU&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=ZGn13I_x6pQ&feature=related

Ján Abelovský06.03.2010 15:17

Ad: p. Kršňák. „... trvalo podvyživená SNG...“. Aspoň ako to ja poznám, niežeby to bolo ideálne, ale zasa také dramatické to nie je. Dokonca sa zrejme už konečne našli v rezorte peniaze na rekonštrukciu a dotvorenie expozičných priestorov na Rázusovom nábreží (časťou verejnosti tak nenávidený „plecháč“). Ak by sa toto naozaj podarilo, vytvoria sa pre SNG možnosti, o ktorých sa dnes jej riaditeľovi a pracovníkom dá len snívať. Po dlhej pauze bude opäť možné sprístupniť stále expozície, rozhodujúce zbierky bude možné presťahovať z provizória vo Zvolene, vzniknú variabilnejšie priestory pre výstavnú, prezentačnú, didaktickú, propagačnú činnosť... . A tým sa dostávam k meritu diskusie: toto všetko „ukočírovať“ bude na roky hlavnou starosťou nového riaditeľa, či riaditeľky a nie nejaké vajatania o „svetovosti“. Pretože, tá požadovaná „svetovosť“ by stála ďalšie rezortné peniaze, ktoré s vysokou pravdepodobnosťou už nebudú (vie vôbec niekto z „iniciatívy“ čo obnáša trebárs len poistné na jednu, ani nie absolútne špičkovú, len bežnú zahraničnú výstavu ?). Skrátka: keď dám dokopy všednú „realitu“ SNG a očakávania „verejnosti“, na dlhodobejšiu životnosť nášho nového riaditeľa by som nevsadil ani „evro“.

ta tanka06.03.2010 14:21

Vážení páni , kultúrna obec... O SNG a hlase ľudu, má rekordný počet diskutujúcich t. z., že táto téma je v súčasnej dobe reflektuje myšlienky viacerých ,ktorí umením žijú. 18.02.2010 o 21.37 som poslal príspevok alebo inak, aj v posledných troch blogoch som sa pokúsil vyvolať aj inú odozvu než čisto odbornú-umeleckú. Čo sa týka SNG marketingovo je to asi tak: - keď v Boston consulting group vymysleli BCG maticu, ktorá sa zamerala na postavenie na trhu a na relatívne konkurenčné prostredie mali na mysli naozajstný trh bez minima bariér na tomto trhu a skutočné konkurenčné prostredie-kapitalistické. Je potrebné aby sa skúmalo na akom trhu pôsobí SNG a aká konkurencia sa vytvára na rovnakom poli na akom funguje SNG. Takže zaspala niekde v roku 1989 alebo nezaspala? - ako sa javí v tomto postavení SNG? Je to budúca hviezda alebo dojná krava, otáznik alebo je na najlepšej ceste stať sa prašivým psom? Keďže dostáva kapitál zo spoločných stáva sa totálnou dojnou kravou vo všetkých ohľadoch.( kleintelizmus, korupcia, stranícka zaujatosť...) - akú pozíciu zaujalo postavenie Zákona č.207/2009 Z. z., o čom ten zákon vlastne je? Sme predsa súčasťou EÚ, kde jednou z podmienok fungovania EÚ je voľný pohyb kapitálu, pracovných síl a najmä tovaru. Problémom SNG bol, je a bude kapitál v akejkoľvek forme či sa to niekomu páči alebo nie, či bude SNG dotovaná, živená z verejných príspevkov alebo privátnych stále sa bude jednať o peniaze. Tvorba kapitálu pre takú inštitúciu ako je SNG je dlhodobo zakonzervovaná obmedzeniami vo forme zákonov, vyhlášok ...Toto ale bude potrebné z odborného hľadiska riešiť až po júni a doriešiť do štyroch rokov. V kapitalizme je to tak, peniaze nepustia a práva a slobôd má každý toľko koľko má peňazí. - čo sa týka toho budúceho riaditeľa ...nemyslim si, ze vsetko v SNG funguje idealne, ale kto aspon trochu tusi, co znamena byt riaditelom dlhodobo financne podvyzivenej institucie??? Kto vie o tom, ze ked nastupi do tej funkcie, nebude rozhodovat len o tom, kto bude mat v SNG najblizsie vystavu a ktorych autorov SNG nakupi, ale aj o havarijnych stavoch v objektoch o ktorych dnes mozno nema ani sajnu... Kto vie, co riaditel, moze, co chce a co musi robit?... - riaditeľ je od slova riadiť, manažment je naozaj veda má svoje ciele, metódy výskumu a vlastné pojmy , kto s takým niečim nepočíta nech zabudne, že niekedy bude dobrým riaditeľom.

Boris Kršňák 06.03.2010 12:31

Myslim si, ze zasadny problem v tekto diskusii aj v zmienenej iniciative vystihuje poznamka pana Abelovskeho - "Na nesprávne položené otázky jestvujú len nesprávne odpovede." Stretol som za 20 rokov posobenia vo verejnom priestore mnozstvo voluntaristov, ktori to mysleli naozaj uprimne a vo svojej uprimnosti a dobrote pokazili, co sa dalo... Nemyslim si, ze vsetko v SNG funguje idealne, ale kto aspon trochu tusi, co znamena byt riaditelom dlhodobo financne podvyzivenej institucie??? Kto vie o tom, ze ked nastupi do tej funkcie, nebude rozhodovat len o tom, kto bude mat v SNG najblizsie vystavu a ktorych autorov SNG nakupi, ale aj o havarijnych stavoch v objektoch o ktorych dnes mozno nema ani sajnu... Kto vie, co riaditel, moze, co chce a co musi robit? Ak ma cely slovensky organizmus kultury virus zvany ignorancia, buranstvo, neznalost, podvizivenost, tak liecit od tohoto virusu len SNG, bez liecenia celeho organizmu, mi jasne naznacuje, ze ide asi o dalsieho voluntaristu, alebo ludoveho liecitela a z tych mam uz davno strach!

Michal Bycko, Ph.D.06.03.2010 12:22

Aha, ta to tu zacina svetovost: http://idm.aku.sk/+kapelova ?! Ze na to Warhol a pod. " nepisli" ! Co tak trosku pozriet si filmoteku Andyho Warhola... Krasne sestdesiate roky, iba auta su nove... Napadaju ma slova z nasej spolocnej komunikacie s Vladimirom Komarkom ( velmi dobry uz nebohy maliar, to iba pre tych , co by si ho nahodou popletli s politikom Komarkom...) , ked mi povedal: " Vite priteli, dnes aj to co uz bylo, ale ho nezneme je nove....Ale nerikejte to nikomu!"

Ján Abelovský06.03.2010 12:12

Ad: p. Bycko. Máte pravdu. Zobral som vážne protivníka, ktorá si pravdepodobne vážnosť nezaslúži. To je problém všetkých takýchto hromadných (pseudo)diskusií „na diaľku“. Na druhej strane: dalo sa odolať? Vzhľadom na môj profesný životopis asi nie.

Michal Bycko, Ph.D.06.03.2010 09:17

Pan Dr.Abelovsky, povazujem Vas za popredneho slovenskeho umenovedca, galeristu, kuratora, publicistu... Preco robite "reklamu kampan" v podobe konfrontacie neznamym v umenim osobam? Myslite si, ze im fakt ide o SNG? Navrhujem, aby ten , kto chce byt riaditelom SNG, alebo kto vidi viziu SNG ako "svetovu" galeriu , nech pride popracovat do "karakumskeho " MMUAW a uvidi ako to funguje, ked nemas peniaze, ked mas a nemas pravdu, ked nie si politicky odobreny, ked presadzujes to, co nepochopi politicke monstrum... S plnym mescom a velkou ..., sa vsetko zda realne. No iba zda. SNG nikdy nebude Metropolitnym muzeom, pretozekje SNG. A jej autenticita nebude v tom ci bude "telegonovat" na partiture svetovych galerii ako "papousek Kakadu", ale "preda" a presadi svoju autenticitu tak, ze ziska "akreditaciu" svetovosti. Taraninky v mediach a "riesenie" situacie SNG cez domeny na nete , je vojna s gumenymi puskami. Narodna v nazve SNG neznamena, ze ju bude riadit narod. To uz nema nic s demokraciou. To je uz chaos a bordel!!! Howk!

Ján Abelovský05.03.2010 11:01

Tiež odpoveď... celkom vo vašom duchu

Aukcie

156. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 51 diel (50%) v celkovej hodnote 493 350 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.